.. dan karam nya HMS Repulse & HMS Princes Of Wales dekat Kuantan 1941

Monday, July 7, 2008



Pihak Berikat telah menghantar satu ketumbukan tentera laut terdiri dari enam buah kapal ke Singapura untuk mempertahankan wilayah itu termasuk semenanjung Tanah melayu dari serangan pihak Jepun.

Kumpulan kapal kapal ini terdiri dari kapal perang berat HMS Repulse, HMS Princes Of Wales, dan empat kapal pembinasa HMS Tenedos, HMS Vampire, HMS Electra dan HMS Express yang tiba di Singapura pada 2 december 1941.

Apabila menerima lapuran yang pihak Jepun sudah bergerak pantas untuk menakluki Tanah Melayu, Laksamana Tom Philips yg mengetuai angkatan itu mengarah angkatan laut itu ke pantai timur semenanjung untuk mempertahankan perairan tersebut yang mula dicerobohi kapalterbang kapalterbang Jepun yang berpusat di Saigon Vietnam Selatan.

Setibanya armada ini berhampiran dengan Kuantan HMS Princes Of Wales telah menerima isyarat dari radar nya akan kedatangan kapalterbang kapalterbang Jepun yang dikenali dengan G3M Nel bagi kumpulan pertama sebanyak 12 buah dan kumpulan kedua sebanyak 24 buah yang dikenali sebagai G4M Betty.

Armada tentera Berikat ini serang dan mereka berjaya menenggelamkan dua buah kapal perang utama ia itu HMS Princes Of Wales dan HMS Repulse dan terkorban sejumlah 840 kelasi kedua dua buah kapal ini termasuk laksamana nya Tom Philips.

Bermula nya era pemerintahan Jepun di semenanjung Tanah Melayu pada tahun 1941.