Wattini wazzaitun - demi buah tin dan zaitun

Wednesday, July 2, 2008


Baru baru ini saya berkesempatan memenuhi waktu cuti untuk berkunjung ke Kuala Rompin yg terletak di area tenggara negeri Pahang. Saya rasa peluang ini agak menarik kerana selain terdapat rumah rumah sanak saudara daerah ini juga terkenal dengan tembikainya, udang galah, terletakknya pulau pelancungan Tioman dan taman negeri Endau/Rompin mahu pun pesta pantai tahunan nya serta pertandingan memancing ikan layaran yg di adakan saban tahun. Sama ada Tioman mahupun pancingan ikan layaran nya daerah ini mula dikenali diperingkat antarabangsa.

Apa yg ingin disentuh disini adalah sedikit kesah yg saya lalui di sebuah kampong di daerah tersebut iaitu kampong Kuala Pontian yg terkenal disana sejak 50an lagi dan kebelakangan ini ianya agak 'pudar' kerana penghijrahan para penduduk ke rancangan rancagan tanah anjuran kerajaan.

Semasa perjalanan pulang dari kampong tersebut saya turut singgah dirumah macik yg pernah dikenali suatu ketita dahulu dan waktu melintasi rumah jiran beliau saya terpandang satu pokok yg tak pernah dilihat sebelum ini, ianya agak rendang dan berdaun lebar dan lebat, lantas saya berhenti dan bertemu tuan rumah pokok tersebut untuk bertanya dan snap gambar pokok itu sebagai koleksi.

Tuan rumah itu tidah begitu pasti nama pokok yg ditanamnya sejak 10 tahun lalu, beberapa orang kampong memanggil pokok tersebut dengan beberapa panggilan ada yg menamakan pokok ara dan sebagainya. Saya diberi beberapa biji buahnya yg masak merah/maroon untuk dicuba merasai nya, apabila di belah buah itu terdapat banyak biji biji halus dan saya terus memakannnya. Saya agak terperanjat kerana sebelum ini saya sudah selalu memakannya tetapi buah itu dalam keadaan dikeringkan. Mungkin anda semua pernah merasainya buah itu ketika saudara mara yg membawa pulang buah buahan tersebut dari tanah suci sama ada menunaikan umrah atau pun fardhu haji.

Buah tin atau pun dengan nama saintifik nya ficus carica, dan mungkin juga spesis yang sama fig tree yang banyak menghiasai disebelah eropah.

Saya juga berpeluang mendapat benih pokok itu yang disemai oleh tuan rumah dan teringin sekali untuk menanam nya di masa terdekat ini.