Hari pertama Anwar Ibrahim di parlimen

Thursday, August 28, 2008


DSAI ketua pembangkang yang baru di parlimen, hari pertama beliau di sini sudah mula membuat kegusaran bermain di hati beberapa perwakilan BN. Dalam perbahasan rang undang undang identifikasi asid deoksiribonukliek atau DNA beliau mula mencelah setelah Datuk Tajudin Ab.Rahman BN Pasir Salak duduk bila habis berbahas dengan Dr.Siti Mariah PAS Kota Raja yg menyentuh majlis peguam sama ada masih punya 'kick' atau sebaliknya.

DSAI secara sinis bertanya anggota dewan yg lain yg kerajaan kita agak korupted berbanding majlis peguam dan beliau menegur pihak kerajaan membentang rang undang2 secara tergesa gesa dengan tanpa ahli ahli yg lain membuat semakan, tambahnya rang undang2 disokong org politik tapi dibantah oleh pihak pihak lain NGO atau majlis peguam dan sebagainya, ternyata kerajaan dan kabinet sekarang sudah takut dengan suara suara rakyat (dipetik dari Bernama).

Teguran teguran Anwar juga membuatkan Lim Kit Siang turut bertegangburat dengan Tajudin BN.

Syed Hamid sendiri mengambil peluang tidak menjawab beberapa soalan yg diutarakan Azmin Ali perihal rang undang undang itu, dan membuat berlakunya sedikit kekecuhan diantara anggota Pakatan Rakyat dan Bn.

Hari pertama bertugas di parlimen beliau sudah mula memberi riaksi yg agak keras dan beberapa kali di sorak oleh ahli ahli kerajaan.