Melaka sekali lagi mencipta sejarah

Saturday, October 11, 2008



Melaka negeri bersejarah. Tok Khalil Yaakob bekas menteri besar Pahang dibawa ke Melaka menjadi Yang DiPertua, retetan dari itu beliau telah pun menyambut hari jadinya yg ke 70 pada hari ini. Manakala 758 penama akan menerima pingat kebesaran negeri Melaka yg dijadualkan berlangsung hari ini dan besuk.

Yang menjadi ceritanya disini, diantara 77 orang penerima anugerah DMSM yg akan bergelar 'Datuk' itu termasuklah seorang pelakun filem dari India, 'Datuk Shah Rukh Khan', si-setiausha Ketua Menteri Melaka, Saadon Basirun berkata penganugerahan pingat kepada Shah Rukh Khan itu adalah untuk menghargai artis itu dalam sumbangan nya bagi industri hiburan diu peringkat antarabangsa. Beliau menambah lagi 'Shah' juga memberi sumbangan kepada negara kita dalam industri pelancungan apabila beliau datang ke Malaysia untuk menghasilkan satu satu filem' katanya.

Fikir sejenak, di negara kita cukup ramai artis artis yg berkaliber dan Jackie Chan pelakun Hong Kong juga diiktiraf di peringkat antarabangsa dan pernah juga dtg ke Malaysia buat pergambaran filem, apa beliau ini mampu untuk mertabatkan industri pelancungan negara kita?
dan Shah Rukh Khan katanya memberi sumbangan dibidang pelancungan kita apabila beliau datang ke sini, dan berapa kali Shah Rukh Khan datang ke Malaysia? serta dah berapa RM kita telah kutip? ekuran peristiwa itu..

Jika difikirkan seterusnya, apakah nilai gelaran datuk itu di India?

Saadon turut berkata, pelakun2 kita juga diberi anugerah di majlis itu, antaranya Ali Mamak, Andri Goh dan penyanyi 60an Mariam Ahmad tetapi mereka ini di anugerahkan DSM (Darjah Seri Melaka) yang mana tiada apa apa gelaran. Apa cerita?

Anugerah kepada Shah Rukh Khan akan diberi pada satu tarikh lain yg akan akan ditetapkan nanti, tambah Saadon Basirun lagi.
Yang nyata masih ramai lagi artis artis luar yg datang ke negara kita untuk membuat pergambaran filem, dan tunggulah giliran nanti agaknya.

- manjera/rf/Bernama