Rancangan hiburan RTM memeriahkan sambutan Aidilfitri

Wednesday, October 1, 2008








Kemeriahan aidilfitri akan kurang dirasakan bagi umat Islam dinegara kita seandainya setesen2 TV mahupun radio dinegara ini tidak mengadakan proram2 hiburan yg siarkan ketika menyambut hariraya, dan begitulah saban tahun RTM menyiarkan rancangan2 nya.

Pekara ini di sentuh oleh Pak Menteri Penerangan kita Shaberi Cik ketika melawat konti Bernama Radio 24 pagi tadi. Sesetengah masyarakat kita agak terkilan dengan pandangan ini, seoalah olah kedangkalan ini agak serius dalam menangani bibit bibit keceriaan hariraya yg disambut umat Islam secara am nya. Kemuliaan hariraya tercemar dengan program2 yg membelakangi ketetapan agama kita Islam. Kesuaian dengan hariraya ia itu hari kemenangan kita dalam menjalani ibadat puasa selama sebulan amatlah ketara jika dihubung kaitkan dengan program 2 yg disiarkan. Hiburan yg melampaui batas dengan muziknya, dengan cara berpakainya nya mahupun pergaulan yg tak selari dengan keberkatan hari mulia itu.

Menteri ini terus berkata, keriangan hariraya cukup meriah bagi segenap lapisan masyarakat di negara ini, sebagai contohnya dengan penyiaran lagu lagu raya oleh setesen2 radia tv kita. Sepatutnya beliau harus berfikir lapisan masyarakat yg bagaimana dapat menerima rancangan2 itu? dan jangan hendak disamakan sambutan hariraya dengan sambutan hari merdeka atau pun malam tahun baru. Beliau kena tahu apa itu "hariraya aidilfitri" jika pendapatnya itu yg diterapkan kepada masyarakat kita, maka terbukalah jalan pintas kemurkaaan Illahi.

Shaberi Cik juga menasihati rakyat agar berjimat cermat dalam berbelanja di hari raya, kenapa beliau tidak menasihatkan 'bukan rakyat' untuk berjimat cermat? mujur si-menteri ini tidak menyarankan supaya rakyat berkongsi kereta untuk pulang ke kampong.