Ketuanan Melayu - Soi Lek mula terima tamparan

Sunday, November 30, 2008

Image Hosted by UploadHouse.com

Mutakhir ini mula berlagu dendangan pemimpin MCA Chua Soi Lek dan ketua wanitanya Chew Mei Fun,..kalian tak dapat menerima konsep ketuanan melayu dan mendakwa ianya ditolak rakyat pelbagai kaum di negara ini. Mengapa baru sekarang hal hal begini di perkatakan? Namun begitu rasa tak puas hati ini dah sejak dulu dipendamrasa apabila parti gabungan utama sedikit goyah, masing masing mula bangkit.

Sejak diawal selesainya pilihanraya ke 12, mula timbul bibit bitbit menongkah arus dan kebelakangan ini semakin menjadi. Apa cerita parti Gerakan di Pulai Pinang? Apa cerita Teck Lee di Sabah? Apa cerita Zahids Ibrahim di Kelantan? Dan sekarang giliran MCA pula memainkan peranan nya.

Dalam perlembagaan sudah termaktub, bagaimana kedudukan Melayu bagaimana kedudukan raja raja, atau perlembagaan ini perlu di pertikaikan?

Disinilah tugas yg perlu diambil oleh ‘pendekar pendekar’ kita bagi mengendurkan suasana yg di tegangkan. Saban tahun perhimpunan Umno akan timbul perwira gagah berani, sering dengan ‘laungan hidup melayu’.

Mungkin dek kerna panic akibat kekurangan sokongan baru baru ini, beberpa parti gabungan mula bersuara, dan Dato Shafie Afdal berkata ‘beliau merasa kesal dengan komen kedua pemimpin MCA itu yg mana sepatutnya pekaar ini tak perlu dibangkitkan.’ Dan Tan Sri Isa Samad pula menegaskan agar MCA tidak membangkitan pekara2 yg menjejaskan perpaduan kaum dan eloklah menumpukan kepada kekuatan parti, katanya pada Bernama..

Ahli majlis tertinggi Umno Dato Seri Khaled Nordin turut mempersoalkan kenyataan kedua pemimpin MCA ini “Oleh kerana asal usul rakyat negara ini adalah orang Melayu dan mereka juga merupakan kaum majoriti maka tentulah dasar-dasar kerajaan memberi kelebihan kepada orang Melayu” katanya kepada Mingguan Malaysia..

Chua Soi Lek sudah mula mendapat perhatian walau baru saja memegang jawatan beberapa hari, dan semakin ramai para pemimpin Negara mula membidas kenyataan nya itu.

- budakrompin