Antara dua darjat? retetan Bkt.Antarabangsa

Friday, December 12, 2008

Image Hosted by UploadHouse.com

Malaysia Negara ku, bukan Negara kuku sebagaimana agak keriuhan sedikit waktu dahulu dengan ‘creatif’ nya si-pencipta lagu Negara kuku oleh graduan kita di Taiwan, Namewee.

Sebagaimana yg kita maklum, banyak lokasi dinegara kita ini sering dilanda pelbagai kejadian antaranya kejadian tanah runtuh, tanah mendap, banjir kilat atau pun banjir conventional, mahupun kondo roboh serta masjid roboh dan sebagainya.


Mutakhir ini dengan kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, yg penghebuhannya terlalu meluas, sedemikian juga pada 1993 lalu dengan peristiwa ‘Highland Tower’. Tanah runtuh ini turut berlaku di Lenggong, Sik, Gua Musang mahupun di Genting Highland, beberpa tahun lalu. Begitu juga kejadian banjir yg agak kritikal di Kota Tinggi, Segamat, Kota Bharu, Perlis dan beberapa lokasi lain lagi sering dipantau @ syaki akan berlaku.

Motifnya disini terdapat perbezaan yg agak ketara dengan ‘sambutan’ yg berikan oleh pelbagai pertubuhan, badan badan penyelamat, pembesar pembesar Negara, ahli ahli politik, para kenamaan, Ketua Polis, PBT, CEO-CEO, Ahli2 perniagaan, jutawan jutawan malah pihak istana sekali pun. Tak kurang juga dengan media2 atau badan badan penyiaran, yg begitu aktif membuat liputan dan tak ketinggalan dengan para artis kita, yg begitu ‘ambil berat’ dengan peristiwa ini.


Mungkin kemasyhuran Bukit Antarabangsa itu sendiri, dengan penempatan mewah dan dihuni ‘tokoh tokoh’ ternama, itulah yg menggamit keperihainan mereka ini.. secara ‘automatik’ terbina nya jambatan kilat, tertubuhnya persatuan penghuni2 disitu bagi membela keresahan yg dihadapi, tanpa disedari dengan sendiri nya ada gerai menyedia roticanai percuma. Kelainan jika tanah itu runtuh di kampong kampong atau kawasan yg seangkatan dengan nya. Memanglah di akui bantuan dan sumbangan tetap diberi, malah jika berlaku banjir di negeri Pahang misalnya, pihak istana turut mengambil berat rakyat2 nya, begktiu juga MB atau pun wakil2 rakyat nya. Semetelah lagi pihak bomba, tentera, Majlis Daerah dan sebagainya. Realitinya tidaklah sehebat yg ‘dipaparkan’ sekarang ini.


Rasa ‘kagum’ pula dengan jentera2 dan badan penyelamat nya bertungkus lumus, dan di Bukit Antarabangsa ini juga yg menariknya di penyiaran mStar ada tersiar keluhan pengerusi Per.Penduduk Bkt.Antarabangsa(BARA) Dr.Mohd Rafick Khan yg menyatakan ada penggantungan iklan dari kedua dua parti iaitu kerajaan dan pembangkang di pusat pusat bantuan masing masing.


Walau bagaimana ketabahan penghuni2 nya cukup baik walaupun berlaku beberapa insiden2 kecil, kecurian dan sebagai nya, semoga ia nya menjadi pengajaran untuk semua dan takziah juga adanya.