Gobalakrishnan bakal ke mahkamah tinggi Kucing

Friday, December 26, 2008

Image Hosted by UploadHouse.com

Gobalakrishnan ahli parlimen Padang Serai Kedah berkata, Tan Sri Taib Mahmud menggunakan kekuatan akta perlembagaan dibawah artikel 66(1) yang bermaksud dimana ketua menteri berhak melarang sesiapa saja memasuki negeri nya (iaitu Sarawak).
Berikutan dengan tindakan imigeren Sarawak tidak membenarkan beliau masuk ke negeri itu, dalam rangka lawatan nya ke Lubuk Antu bagi membantu para penduduknya untuk menyambut krismas dua hari lalu. Lebih mendukacitakan lagi katanya, pihak imigresen itu langsung tidak memberi apa apa alas an.

Sebelum ini Gobalakrishnan sudah banyak kali ke Sarawak tetapi mengapa pula ianya di bolehkan? dan mengapa pula sebaik saja Datu Seri Anwar Ibrahim berkata Sarawak pula adalah negeri yg menjadi harapan untuk pembangkang bertapak dan berharap pimpinan pembangkang biar kerap melawat ke sana. Barulah pekara ini terjadi. Yang agak nyata hal ini adalah muslihat politik. Bagaimana pula seorang rakyat negara sendiri tidak boleh melawat sesuatu tempat dinegara sendiri?

Akta perlembagaan dibawah artikel 66(1)(c) sesaorang individu dari sebuah badan yg ditubuhkan dibawah perlembagaan persekutuan tidak boleh dilarang masuk, dan dewan rakyat adalah dibawah persekutuan yg mana persekutuan mempunyai hak hak nya mengikut perlembagaan.

PKR telah meningkatkan lagi kempennya di negeri itu dimana pilihanraya dijangka akan di adakan pada 2010 nanti. dan Gobalakrishanan akan mencabar serta membawa kes ini ke mahkamah tinggi Kucing kerana pihak negeri itu telah membelakangi akta imigeresen.

- matjejakrasul/ref:malaysiakini