RTM bermasaalah dengan puisi Dato'Asri bekas mufti Perlis

Thursday, December 18, 2008

Sebuah puisi karya Dato'Asri Zainal Abidin bekas mufti Perlis, telah diadunkan menjadi sebuah lagu nyanyian kumpulan Koptratasa bertajuk "Aku Bukan Musuh Harta". Lagu ini tidak mendapat kelulusan pihak RTM atau di gam dek kerana masaalah lirik nya, jelas penerbit album tersebut Xifu Nasir. Album itu bertajuk "Yang Benar Tetap Benar".

Image Hosted by UploadHouse.com

Tambah beliau lagi, hanya RTM sahaja yg 'menahan' siaran lagu itu manakala setesen setesen lain sudah meluluskan sepenuh nya. Dato'Asri yg tika ini berada dikediaman nya Lempeter, England dihubungi dan beliau merasa kesal dengan tindakan itu. "Katanya lagi,"Saya menulis lirik itu untuk mengingatkan sesiapa sahaja yang berurusan dengan harta awam dan rakyat. Apa ertinya perjuangan kerajaan menghapuskan rasuah jika lirik seperti itu pun diharamkan."

Dari lapan buah lagu yg liriknya nukilan Ustaz itu dalam album tersebut, turut di muatkan juga dua buah pusi yg disampaikan bekas mufti itu berjodul "Politik Namanya dan Salah Menduga". Antara nama nama besar yg terbabit dalam penghasilan album ini termasuklah, Dakmie selaku Penerbit, Xifu Nasir, Eddie Marzuki, Adnan Abu Hasan, Zairi Ariffin, Ujang dan lain-lain menjadikan album ini cukup istimewa dan unik, edaran Nasyeed.com.

- suntingan dari mStar