Related Posts with Thumbnails

Archive

label

Image Hosted by UploadHouse.com

Mutakhir ini mula berlagu dendangan pemimpin MCA Chua Soi Lek dan ketua wanitanya Chew Mei Fun,..kalian tak dapat menerima konsep ketuanan melayu dan mendakwa ianya ditolak rakyat pelbagai kaum di negara ini. Mengapa baru sekarang hal hal begini di perkatakan? Namun begitu rasa tak puas hati ini dah sejak dulu dipendamrasa apabila parti gabungan utama sedikit goyah, masing masing mula bangkit.

Sejak diawal selesainya pilihanraya ke 12, mula timbul bibit bitbit menongkah arus dan kebelakangan ini semakin menjadi. Apa cerita parti Gerakan di Pulai Pinang? Apa cerita Teck Lee di Sabah? Apa cerita Zahids Ibrahim di Kelantan? Dan sekarang giliran MCA pula memainkan peranan nya.

Dalam perlembagaan sudah termaktub, bagaimana kedudukan Melayu bagaimana kedudukan raja raja, atau perlembagaan ini perlu di pertikaikan?

Disinilah tugas yg perlu diambil oleh ‘pendekar pendekar’ kita bagi mengendurkan suasana yg di tegangkan. Saban tahun perhimpunan Umno akan timbul perwira gagah berani, sering dengan ‘laungan hidup melayu’.

Mungkin dek kerna panic akibat kekurangan sokongan baru baru ini, beberpa parti gabungan mula bersuara, dan Dato Shafie Afdal berkata ‘beliau merasa kesal dengan komen kedua pemimpin MCA itu yg mana sepatutnya pekaar ini tak perlu dibangkitkan.’ Dan Tan Sri Isa Samad pula menegaskan agar MCA tidak membangkitan pekara2 yg menjejaskan perpaduan kaum dan eloklah menumpukan kepada kekuatan parti, katanya pada Bernama..

Ahli majlis tertinggi Umno Dato Seri Khaled Nordin turut mempersoalkan kenyataan kedua pemimpin MCA ini “Oleh kerana asal usul rakyat negara ini adalah orang Melayu dan mereka juga merupakan kaum majoriti maka tentulah dasar-dasar kerajaan memberi kelebihan kepada orang Melayu” katanya kepada Mingguan Malaysia..

Chua Soi Lek sudah mula mendapat perhatian walau baru saja memegang jawatan beberapa hari, dan semakin ramai para pemimpin Negara mula membidas kenyataan nya itu.

- budakrompin

Image Hosted by UploadHouse.com

Di kongres Parti Keadilan Rakyat, seorang perwakilan AMK Zabidi Abas menyatakan penyanyi popular masakini Mawi pernah membantu PKR ia itu memasang poster di Kulai Johor pada 1999 yg lalu. Beliau dari Kulai dan Mawi juga dari Kulai katanya sama sama memasang poster dan memanjat pohon kelapa dan Mawi bekerja dibawah jentera nya, disambut sorakan gemuruh dari para perwakilan. Ucapan beliau semasa membahas ucapan dasar yg di bentangkan oleh ketua AMK Shamsul Iskandar.

Sementara itu pada 28/11, Mawi menafikan dakwaan tersebut setelak di asak dengan pelbagai pertanyaan, benarkan beliau ahli PKR, "mana ada? mana bukti"? lagi pun pada 1990 beliau belum lagi mendaftar sebagai pengundi di SPR. Mawi berkata semasa ditemui wartawan di Studio Sri Pentas 2 Shah Alam ketika majlis saringan separuh akhir rancangan muzik muzik. Tambahnya beliau ingin menumpukan kerjayanya dan mengambil sikap nuetral dalam hal hal politik tanah air.

Kesimpulannya bagaimana? itulah retorik politik tanah air kita. Tepuk dada tanya selera.. kerbau sekandang sudah sah di ketahui jantan betina nya.

- editor

Tanpa wang pemilihan pincang

Image Hosted by UploadHouse.com
PM Malaysia Dato'Seri Abdullah Ahmad Badawi , memberi amaran kepada semua ahli ahli
UMNO yang bertanding dalam persidangan nya nanti, kepada mana mana calun yang 'merangkum gejala wang' dalam pemilihan nanti akan dilucutkan jawatan sekira nya mereka menang. Bab 'duit menjadi raja' dalam pemilihan ini tak perlulah nak diperkatakan.. sudah boleh @ pun boleh di kategorikan "kalau tidak dengan itu" sistem pemilihan akan pincang, memang tak adapat nak di elak. Tempuhi dan lalui saja, cuma pandai pandailah dengan pembawakan nya. Dah berpuluh tahun dah.. tak kiralah dalam pemilihan parti mana sekali pun.

Sejak dari dulu @ lebih kurang setengah abad pekara pekara begini di sentuh, namun setiap pemilihan berjalan terus dengan hasil yg terjemah begitu saja. Baru baru ini lembaga disiplin Umno berkata, 30% lapuran yang dibuat setakat ini hanya berunsur fitnah. Ini bermakna 70% lapuran itu adalah benar, kalau 70%.. ianya bukan sikit. Lapuran akan disiasat sebanyak mungkin sebelum hari pemilihan katanya, agaknya bagaimana pula jumlah satakat hari ini. Tunggulah apa kataTan Seri Ahmad Rithauddeen nanti.

Kalau siasatan agak kemas atau detail, rasanya banyak juga 'kerusi akan kosong' dan kenalah buat pemilihan lain untuk mengisi kekosongan. Bapak menteri kita ini pun nanpak nya semakin tegas, kenapa tak bertegas dari dulu semasa mula jawatan di pegang? sekarang nampak serius sikit apabila jawatan tak berapa nak dipegang lagi..

- 2rasa/november 08


http://buletinonline.net/images/berita14/mas.jpg


MAS bersifat ‘talam dua muka’ dengan ‘mengharamkan’ pemakaian tudung kepala dikalangan kakitangan wanita, namun demikian berupaya pula memberikan khidmat peramugari yang memakai tudung untuk penerbangan Haji.

Malaysia yang mengaku sebagai sebuah ‘Negara Islam’ sepatutnya mencontohi Penerbangan Antarabangsa Pakistan (PIA) dan Penerbangan DiRaja Brunei (Brunei Royal) yang mewajibkan peramugari memakai tudung,


“namun MAS telah meletakkan peraturan ‘mengharamkan’ peramugarinya memakai tudung sebaliknya boleh pula dilaksanakan untuk beri khidmat kepada bakal-bakal haji yang naik kapalterbang untuk menunaikan fardhu Haji,”kata Pengerusi Lujnah Pendidikan PAS Pusat, Dato’ Abu Bakar Chik.

Beliau kesal dengan pihak pengurusan tertinggi MAS khususnya Ketua Pegawai Operasi MAS, Dato’ Idris Jala yang juga orang Islam sepatutnya mengetahui sensitiviti ini.

Menurutnya dengan menyediakan khidmat peramugari bertudung untuk penerbangan haji bermakna MAS berupaya memberikan khidmat selaras hukum Islam.

Katanya PIA dan Brunei Royal tidak menerima apa-apa kesan dari pelbagai bangsa dan ugama yang menaiki pesawat penerbangan tersebut walaupun peramugari mereka bertudung,

“ini menunjukkan bahawa ‘bertudung’ merupakan kod etika pakaian Islam yang diterima oleh universal,”katanya

Selain itu, perkara yang lebih buruk, kata beliau, MAS masih menyediakan ‘arak’ sebagai minuman yang ditawarkan kepada pelanggannya.

“arak boleh membahayakan bukan sahaja kepada orang yang minum, tapi kepada penumpang dan kapalterbang, bila minum arak, mabuk, macam-macam boleh berlaku,”kata beliau.

Katanya PAS sudah lama menyuarakan dan menentang perkara ini dan berharap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Ahmad Zahid Hamidi mengambil tindakan sewajarnya.

oleh SM Noor/B/online

Aku & Ketua Pergerakan Wanita



Image Hosted by UploadHouse.com

Saya bukan gila jawatan kabinet, kata Bu menteri kita Rafidah Aziz, malah sebalik nya ia ingin mengukuhkan kedudokan wanita umno dalam BN yg mana kalah teruk dalam pilihanraya ke 12 baru baru ini. Pekara ini dijelaskan nya apabila menyentuh hasrat naib ketua wanita umno Sharizat Ab.Jalil yg mengumumkan akan menentang beliau dalam kancah perebutan ketua dalam pergerakkan itu.



Kerja gila, jika ada orang yg berkata beliau akan mengekal jawatan ketua wanita hanya kerana menginginkan jawatan di cabinet, tambah si-menteri yg paling lama memegang jawatan dalam kebinet ini.

Seandainya beliau terus memegang jawatan tersebut, tidak semestinya pergerakan itu terus kukuh di persada politik hari ini sebagaimana yg didakwa nya sebelum ini. Jika pergerakan itu tetap kukuh di bawah kendalian nya, mengapa pula terlalu banyak cawangan di seluruh Negara mula beralih rasa memertabatkan Sharizat pula untuk meraih tempat utama pergerakan itu.



Takkan beliau sudah melupai pelbagai tindak tanduk nya sebelum ini yg begitu memualkan di kalangan regu nya sendiri. Pihak pembangkang juga terlalu banyak menghentam beliau dari segenap sudut, apa cerita dengan menantu nya malah Ezam Mohd Nor sendiri pernah mengaitkan dapa ni di muka pengadilan, namun ia gagal utnuk ke mahkamah.

Tun Mahathir juga dengan lantang menyuruh Rafidah memberi penjelasan isu yg membabitkan survival proton mahu pun AP yg cukup memuncak suatu ketika dahulu. Yang mana puan Rafidah ini Cuma menjelaskan hanya melalui surat sahaja kepada bekas PM itu, hal ini di anggap kurang bersopan, apalah salah nya jika beliau sendiri mengunjung Tun Mahathir untuk membuat penjelasan, malah Tun Mahathir bukanlah asing bagi nya.

Beliau agak terkilan dengan hasrat naib pergerakan wanita itu yang tidak mampu menunggu peralihan kuasa yg di jadualkan. Dalam lapuran Agenda Daily 22//11/08 beliau adalah menteri yg paling lama memegang jawatan di kabinet.

- an nur/editor

warna empat mencelah rasa

MERAH tidak bisa diam lebih lama dan berteriak:
"Aku adalah Pemimpin kalian. Aku adalah darah - darah kehidupan!
Aku adalah warna bahaya dan keberanian.
Aku berani untuk bertempur demi suatu kuasa.
Aku membawa api ke dalam darah.
Tanpa aku, bumi akan kosong laksana bulan.
Aku adalah warna hasrat dan cinta, mawar merah, poinsentia dan bunga poppy."


KUNING cekikikan:
"Kalian semua serius amat sih?
Aku membawa tawa, kesenangan dan kehangatan bagi dunia.
Matahari berwarna kuning, dan bintang-bintang berwarna kuning.
Setiap kali kau melihat bunga matahari, seluruh dunia mulai tersenyum.
Tanpa aku, dunia tidak ada kesenangan."

BIRU menginterupsi:
"Kamu hanya berpikir tentang bumi,
pertimbangkanlah langit dan samudra luas.
Airlah yang menjadi dasar kehidupan dan
awan mengambil kekuatan dari kedalaman lautan.
Langit memberikan ruang dan kedamaian dan ketenangan.
Tanpa kedamaian, kamu semua tidak akan menjadi apa-apa"

HIJAU berkata:"Jelas akulah yang terpenting.
Aku adalah pertanda kehidupan dan harapan.
Aku dipilih untuk mewarnai rerumputan, pepohonan dan dedaunan.
Tanpa aku, semua hewan akan mati.
Lihatlah ke pedesaan, aku adalah warna mayoritas... "

Dan aku jualah yg menjadi lambang Parti Islam Se Malaysia PAS Malaysia,..PAS!

-email by lily.miss/ editor mengejar cahaya

Image Hosted by UploadHouse.com

Image Hosted by UploadHouse.comHari ini gegak gempita dengan isu pertikai fatwa pengkid. Perempuan menyerupai lelaki dan lelaki menyerupai perempuan memang diharamkan oleh Islam. Hukumnya jelas. Haram tetap haram. Susulan itu pihak polis beri amaran kepada sesiapa yang pertikai keputusan fatwa.

Seharusnya kita tidak lupa, sebelum daripada ini PAK LAH dan pemimpin UMNO merupakan pelopor kepada tindakan mempertikai fatwa. Fatwa secara jelas HARAM MELETAKKAN KALUNGAN BUNGA DI TUGU NEGARA. Tetapi pemimpin negara kita saban tahun memijak fatwa ini dengan mengadakan juga upacara kalongan bunga pada tugu negara pada setiap 31 Julai sempena hari Pahlawan.

Upacara Kalongan Bunga pada tugu negara tahun 2007

Upacara Kalongan bunga pada tugu negara tahun 2008

Jangan hanya marah pada orang yang pertikai fatwa, kita juga mesti marah pada orang yang melanggar fatwa. Kedua-dua aliran ini mesti ditentang

Lampiran: Fatwa tersebut seperti dibawah
Fatwa Pulau Pinang
bahawa adalah haram tiupan dan bertafakur dengan menundukkan kepala selama 20 saat dengan meletakkan kalung bunga di tugu namun bacaan sajak yang boleh menimbulkan semangat kepahlawanan adalah diharuskan, tetapi dengan syarat tidak dilakukan di hadapan tugu, atau di dalam suasana yang dilarang oleh syarak.

Fatwa Pahang
di bawah subseksyen 36 (1) Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 setelah diluluskan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak menurut subseksyen 39 (6) Enakmen bahawa :“Meletakkan kalungan bunga di Tugu Peringatan sempena upacara sambutan Hari Pahlawan dan upacara-upacara lain adalah haram dan hendaklah ditinggalkan

Fatwa Perlis
bahawa berdoa di tugu peringatan adalah ditegah oleh syara’ dan hukumnya haram kerana perbuatan seumpama itu termasuk di dalam larangan firman Allah dalam surah al Maidah ayat 90. Ayat itu bermaksud:
”Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, judi dan al-ansab (berhala) dan al azlam (bertenung nasib) adalah najis daripada amalan syaitan. Maka hendaklah kamu jauhkan daripadanya moga-moga kamu berjaya”.

- email by Saiful Ronan

Photobucket

Akta keselamatan dalam negeri, ISA seringkali di pertahankan akan 'keagongannya' oleh pihak kerajaan kita selari dengan pendokong pendokong utama nya yg terus mendaulatkan akta itu, yang mana semakin bersemarak kebelakangan ini.

Para pembangkang terus memainkan peranan nya untuk menafikan kedudokan akta tersebut seiring dengan laungan laungan nya di parlimen mahupun memperjuangkan nya di jalan jalan raya. Itulah kekuatan pembangkang yang ada.

Baru baru ini, bersama wartawan mStar menteri di jabatan perdana menteri, Dato'Zahid Hamidi dengan lantangnya menyelar bekas tahanan ISA Raja Petra yg mempertikaikan prosedur ISA yg melarangnya menunaikan sembahyang jumaat. Pak menteri ini juga berkata "bukan nak menuduh, tapi sudah berapakali Raja Petra pergi bersembahyang jumaat selama ini?" beliau berkata demikian ekuran dari lapuran polis yg dibuat Raja Petra terhadap kem Kemunting kerana tidak membenarkan nya menunaikan sembahyang jumaat.

Zahid menegaskan "solat jumaat memang tak diizinkan pada tahanan ISA, jangan bagi alasan untuk mempertikaikan nya"

.. dan tambahnya lagi, sepatutnya penulis blog
Malaysia today itu tidak mencabar aspek agama Islam yg telah ditetapkan, kata nya.

Entahlah aspek dari sudut mana yg diambil dan jika 10 tahun di tahan akta ISA, bermakna 10 tahun tak sembahyang jumaat, Malaysia tanah air ku!

- matjejakrasul/mStar 19/11

Rafiah dakwa khidmatnya tidak disambung kerana dia wanita

Bekas Naib Canselor Universiti Malaya (UM), Datuk Rafiah Salim mendakwa wujudnya prasangka jantina oleh kerajaan terhadap ahli-ahli akademik tempatan ekoran kontroversi selepas perkhidmatannya tidak disambung.

um rafiah salim interview 171108 05Sebagai wanita pertama dilantik sebagai naib canselor di negara ini, kontrak Rafiah tidak disambung dan beliau hanya dimaklumkan mengenai keputusan itu 48 jam sebelum tempoh perkhidmatannya tamat.

Beliau dilantik menerajui UM pada bulan Mei 2006.

"Hanya kerana kami wanita dan kami tidak ada benda itu di celah kangkang, maka kita tidak bagus," kata Rafiah kepada Malaysiakini di pejabat barunya di UM hari ini.

Bekas-bekas naib canselor UM - universiti tertua di negara ini - biasanya disediakan premis pejabat untuk menjalankan penyelidikan dan pembangunan.

Rafiah berkata ia amat menyedihkan kerana ada kementerian yang bertanggungjawab terhadap pengajian tinggi dan "anda mengharap mereka bersikap lebih liberal dan maju dalam pemikiran mereka".

Rafiah, 61, adalah bekas pensyarah undang-undang dan bekas penolong gabenor Bank Negara.

Ditanya mengenai dakwaannya tentang berlakunya prasangka jantina itu, Rafiah berkata beliau mendapat baru-baru ini bahawa naib canselor wanita diberi kontrak perkhidmatan selama dua tahun, sedangkan naib canselor lelaki mendapat kontrak tiga tahun.

Ini termasuk kontrak perkhidmatan penggantinya, Prof Dr Ghauth Jasmon.

"Tidakkah ini [menunjukkan mereka] lebih yakin dengan lelaki berbanding dengan wanita," soalnya. - Beh Lih Yi/ref Malaysiakini

Pusat Cakna Rakyat (PCR) dan penduduk Rancangan Tanah Berkelompok (RTB) Bujal mengucapkan terima kasih kepada pejabat tanah dan daerah Kemaman khususnya Pegawai Daerah kerana sudi mengadakan pertemuan dan berbincang.


Pengerusi (PCR) Fariz Musa berkata pegawai daerah Mohd Nor Ibrahim berjanji akan membawa tuntutan penduduk RTB Bujal untuk dibincang dalam mesyuarat Jawatankuasa Tanah Daerah Kemaman pada 26 November ini.
(Gambar Kanan - Kamarudin Ebong).http://buletinonline.net/images/berita14/kamarudin.jpg

“AlhamduliLlah, pertemuan hari ini berjalan dengan baik, atas prinsip kemanusiaan dan kemelayuan, kami (penduduk RTB Bujal) berharap mesyuarat tanah daerah akan membenarkan pihak TNB dan SATU membekalkan elektrik dan air kepada penduduk,

“Mesyuarat Majlis Tanah Daerah Kemaman pada 26 November akan membincangkan isu tersebut dan diharapkan dapat memberikan kelulusan tersebut kepada sembilan buah rumah,” ujar beliau yang dihubungi Buletinonline semalam.

Menurutnya daripada 18 buah rumah yang telah siap, 9 buah yang tidak mempunyai bekalan elektrik dan air.


Beliau berkata pihaknya berharap perkara berkaitan dengan tanah dapat dibawa kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Terengganu (EXCO) kerana pembatalan kelulusan tanah RTB Bujal sebelum ini dibuat dalam mesyuarat tersebut.

Sehubungan dengan itu penduduk RTB Bujal merayu kepada kerajaan negeri supaya memberikan kelulusan supaya Lesen Menduduki Sementara (LMS) tanah tersebut dapat disambung semula.http://buletinonline.net/images/berita14/rafiah.jpg

Mereka juga berharap mesyuarat tanah dan daerah Kemaman menimbangkan dengan sewajarnya permohonan mereka supaya kemudahan infrastruktur termasuk bekalan air, elektrik, jalan dan surau dapat dibina.
(Gambar Kiri - Rafi'an Abas)

Seorang peserta RTB Bujal, Kamarudin Embong, 45, berharap kerajaan negeri meluluskan LMS bagi tanahnya.

Beliau berkata semua penduduk yang tinggal di RTB Bujal bukan penceroboh, bahkan mereka telah mendapat tawaran dari kerajaan negeri Terengganu untuk tinggal di tanah itu.

“Saya berharap tanah kerajaan memberi pertimbangan keatas tanah saya dan semua prasarana termasuk bekalan air, elektrik dan pembinaan jalan serta surau sebagaimana yang termaktub dalam pelan asal, dapat dibina,”ujarnya. (Gambar Kiri - Rafi'an Abas)
Katanya pada tahun 2005 permohonan bekalan elektrik beliau kepada TNB telah diluluskan, bagaimanapun tidak semena-mena dibatalkan.
http://buletinonline.net/images/berita14/ridzwan.jpg
“Tiba-tiba sahaja, tiang elektrik dicabut, ada sebatang lagi sebagai saksi. Saya minta api (elektrik) dia, lulus, saya bayar deposit, Janji TNB nak masuk api (elektrik) dirumah, tiba-tiba nak sambung, dia (TNB) kata ada arahan dari orang atasan sebenarnya dari pejabat tanah (yang menghalang),”katanya

Seorang penduduk warga emas RTB Bujal, Rafiah Abas, 57, menaruh harapan yang tinggi supaya kerajaan negeri mengembalikan semula hak milik tanahnya.

“Harapan makcik minta selesaikan tanah, nak api dan air, kalau boleh syukur alhamduliLlah,”katanya yang ditemui baru-baru ini.
http://buletinonline.net/images/berita14/nora.jpg
Manakala pasangan muda Nora binti Ali, 27, dan Mohd Ridzwan Mohamad, 30, tetap akan menunggu dan tinggal ditanah tersebut.

“sekarang sudah tiga anak, seorang anak lahir pada tarikh perobohan masjid. masih duduk (tinggal) disana, sudah masuk empat tahun,”ujar Nora.

Kata Ridzwan, beliau dan tujuh buah rumah yang lain kini berkongsi mendapat bekalan elektrik dari sebuah ‘generator’

“Saya akan tetap tunggu disitu, kalau kerajaan hendak ambil balik kita boleh terima dengan syarat beri pampasan kos bina rumah dan tanah,”tambah Ridzwan.- Buletin online

jauh
Bapak menteri ini sudah begitu ternama di persada tanah air ku. Saban tahun saban bulan dicuit pelbagai kontraversi namun cukup pantas melarikan diri menolak cemuhan mual dari pelbagai rakyat yg mengerti. Beliau sudah merampas takhta di antara para menteri yg cukup lama memegang jawatannya. Umpama pelepah pisang walaupun ia buruk dan reput tetapi cukup kukuh berpegang pada batangnya.

... dan mutakhir ini bekas naib presiden MIC, Dato'M.Muthupalaniapan melontarkan hasrat untuk bertanding di jawatan tertinggi di parti pegangannya,ia itu menandingi pressiden atau ketua nya sendiri. Sejak 1979 beliau ini menerajui sehinggalah ke berita ini di tulis beliau masih tetap tak berganjak, walaupun pernah disatu ketika ada menyatakan hasrat untuk berundur, "tapi waktunya belum tahu lagi" katanya. Itulah dia Samy Vellu yg begitu gah dengan Tol nya yg mana baru baru ini tertewas dalam pilihanraya ke 12 di kubu kuat nya parlimen sg.siput. Pak Samy ini dikalahkan oleh calun dari PKR Dr.Jayakumar Devaraj. Yang agak 'tercuit' nya depa ni di bungkus oleh mejoriti dari para pengundi bukan melayu.

Penama ini memang terkenal dengan tol, mrr2, tanah runtuh genting ataupun hospital kulatnya
pada mula di jangkakan akan menang tanpa bertanding, tetapi si-pencabar nya M.Muthulapaniapan sudah mengambil kira pandangan di peringkat akar umbi parti itu untuk mengetengahkan beliau bagi memberi saingan demi perubahan nanti katanya.. dan katanya Samy Vellu patut dicabar demi kepentingan MIC.

Sang menteri kerjaraya ini sejak awal awal lagi dah menyatakan kesediaan nya mempertahankan jawatan. Pada mach nanti sama samalah kita saksikan drama ini, itu pun seandainya lakaran kalian menjadi tanpa perubahan. Selamat menonton.

- tun mamat

Lawak raja by Dato'Najib

Photobucket

PEKAN, 8 Nov (Bernama) -- Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata anggota Umno yang terbabit dalam politik wang pada pemilihan parti Mac tahun depan sepatutnya tidak diberi tempat dalam kepimpinan parti.

Sambil berharap anggota UMNO memilih pemimpin yang bersih untuk mengangkat perjuangan parti bangsa Melayu itu ke peringkat yang lebih tinggi lagi, Najib yang juga Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno itu berkata jika mereka yang terbabit dalam mainan politik wang tetap diberikan tempat, akhirnya ia akan merosakkan kredibiliti Umno itu sendiri.

"Ia akan menjejaskan parti Umno dari dua segi, satu dari segi imej parti kepada orang luar, bermakna mereka akan lihat proses pemilihan dalam parti kita ini tidak bersih, kedua, akan menyebabkan pemimpin yang tidak sepatutnya diangkat untuk sesuatu jawatan itu terpilih kerana sokongannya berdasarkan mainan politik wang, mungkin kita akan mempunyai barisan pemimpin yang tidak dapat mengangkat perjuangan Umno yang lebih tinggi lagi dan merosakkan kredibiliti Umno kerana (mempunyai) pemimpin itu kurang kredibel," katanya ketika ditemui pemberita selepas merasmikan mesyurat Umno bahagian Pekan di sini.

Ketika diminta mengulas laporan mengenai politik wang pada pemilihan Umno kali ini yang disifatkan Pengerusi Lembaga Disiplin Umno Tengku Tan Sri Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail sebagai paling serius, Najib berkata;

"Kita hendak pemimpin yang kredibel dan berwibawa dalam parti sebab kita dinilai oleh rakyat teramai, rakyat jelata akan membuat penilaian dan perhitungan terhadap Umno melalui pemimpin yang diketengahkan Umno.

"Sepatutnya tidak ada tempat (bagi mereka yang terbabit politik wang) tapi akhirnya terpulang kepada ahli Umno sendiri untuk menyokong pemimpin yang bersih, dan juga bergantung kepada keberkesanan penguatkuasaan kita, seperti perangkap laju, ada yang terlepas, ada yang kena," katanya. - Bernama

- Begitulah antara intipati ucapan bakal PM kita, Dato'Najib disatu majlis di Pekan.

Jika begitulah hujah yg sampaikan, alamat ramailah yg tergelak giler dan tersenyum sumbing. Siapa yg tidak mengenali dunia umno? dari peringkat akar umbi hinggalah ke pucuk muda sudah pun merasai ulat ulat makhluk perosak yg memamah kesegaran pokok itu saban ketika.

Politik wang berjenama rasuah sememangnya menjadi kelalian geng geng sebegini. Rasanya tak perlulah untuk di nobatkan apa yg berlaku, tertapi ramai rakyat jelata dah termaklum hal hal begini, namun begitu tetap juga masih ramai yg mendiamkan diri berpura tidak mengerti, itulah lawak kota hari ini.

- pengulas ini pernah mengiringi bakal PM itu dengan motosikal berbendera menuju ke resthouse Kuala Rompin di akhir 70'an, tiada apa nak dikesalkan dek kegirangan anak anak sekolah bertemu pemimpin tika itu.

(hanya siaran tak semestinya sama dengan pandangan - editor)

Awas buat penggemar cybercafe


HATI2 KALAU MEMAKAI PC DI TEMPAT UMUM (SEPERTI INTERNET CAFE, DLL...)
CEK BELAKANG PC DAN LIHAT APAKAH ALAT INI ADA DI BELAKANG PC, BILA ADA, JGN PAKAI PC ITU!!!!







Alat ini dicucuk di hujung cable keyboard yg terhubung ke PC, ini digunakan untuk menyimpan semua data yg telah diketik oleh keyboard itu...
Kebanyakan ini dipakai di Internet kafe, pameran, hotel Dan lapangan terbang. Maka berhati2lah terutama anda yg menggunakan Internet di tempat seperti itu untuk mengakses account bank online atau site penting lainnya.
Setelah anda masuk ke account bank, Dan setelah selesai, meninggalkan PC, itu akan dgn mudahnya untuk membuka account itu kembali dgn apa yg sebelumnya anda ketik, yg telah tersimpan di dlm Black Device.
Jadi, sebaiknya anda periksa dahulu PC jika Ada sesuatu yg mencurigakan di belakangnya sebelum menggunakan Internet di tempat umum untuk mengakses site penting

Semoga informasi ini berguna untuk anda semua.. Dan mencegah terjadinya hal2 yg tdk diinginkan

Wallahua'lam…………….

- email dari faiza318@g


MUNGKIN diantara kita terleka dan berhujjah berkenaan subsidi Minyak yang kononnya diberikan Kerajaan Malaysia pimpinan Umno kepada Rakyatnya,Namun ramai diantara kita mungkin terlupa bahawa kerajaan Malaysia juga menanggung pelbagai subsidi terutama subsidi air kepada rakyat Singapura. ada dikalangan pemimpin pembangkang juga gagal menyedarkan rakyat dalam isu ini.
Tidakkah kita hairan suatu ketika bila Kerajaan menghalang warga Thailand membeli minyak di sempadan Malaysia, Najib Tun Razak dengan jelas dalam sidang medianya memberikan keistimewaan kepada warga Singapura dimana di sempadan Singapura dikecualikan dari sekatan, kononya atas sebab ramai dari rakyat kita bekerja disana.
Namun ia hanya satu alasan. pemimpin Umno lebih rela menekan warga Thailand yang majoritinya Melayu Islam dan memberikan keistimewaan kepada majoriti Cina dari Singapura.

bila ada isu seludup tidak ada kawasan lain yang menjadi tumpuan untuk kerajaan bersandiwara, sudah tentu sempadan Thailand yang menjadi mangsa. walhal bukankah kita juga memerlukan bekalan beras berkualiti dari Thailand. Mengapa pula negara sekecil Singapura yang tidakpun memberi sebarang manafaat dan mempunyai hasil bumi sering menjadi anak emas Kerajaan Malaysia.
Apakah warga Singapura tidak menyeludup? atau diberikan keistimewaan dan lesen oleh kerajaan Malaysia untuk menyeludup? apakah ratusan ribu kenderaan yang menyeberang tambak johor setiap minggu itu datang untuk melancong semata mata? apakah oleh kerana mereka berkereta mewah mereka tidak menyeludup Minyak dan bahan makan yang disubsidi ke Singapura? disini akan saya huraikan apa yang telah kerajaan Malaysia berikan subsidi kepada rakyat Singapura . mereka cukup menekan dan berkira dengan rakyat sendiri, tetapi membela rakyat Singapura.

1. Kerajaan Malaysia Memberi Subsidi Air Pada Singapura
Walaupun kita tahu kerajaan malaysia terikat dengan perjanjian bodoh dengan Singapura, namun kerajaan Malaysia melanggar perjanjian dengan rakyat sendiri, bagaimana Kerajaan Malaysia melanggar perjanjian royalti Minyak terhadap rakyat Terengganu tetapi begitu taat kepada Singapura walaupun harga air yang dijual sudah tidak logik di akal namun kerajaan malaysia terus melayan baik Singapura.
sebutkan mana mana negara dalam dunia ini menjual air pada kadar 3sen seribu gelen? malah kerajaan Cina sendiri menjual air kepada wilayah Hongkong tanah jajahannya juga lebih 4 dollar seribu gelen.apakah kos menyeleggara dan kerja kerja membekalkan air pada singapura percuma?
apakah kos penyelenggaraan tidak meningkat seperti mana kos menggerudi minyak bak kata Sharir Samad? berapa kos yang dikeluarkan Kerajaan Malaysia kepada Singapura?
tidakkah itu subsidi!! itupun kerajaan Malaysia tetap melayan baik Singapura walaupun Negara tersebut terlalu kurang ajar kerana mereka 1sen pun tidak mahu harga tersebut dinaikkan. kenapa Kerajaan malaysia tidak dahulukan hal harga air ini berbanding tuntutan pulau batu putih ke Mahkamah Antarabangsa.

sekarang anda lihat fakta tersebut berkenaan perjanjian air antara Malaysia dan Singapura. kalau diikut pada kiraan 50sen harga yang patut dijual Malaysia kepada Singapura ini bermakna Malaysia memberikan subsidi air kepada SINGAPURA lebih 7 BILLION setahun. inipun dikira jauh lebih rendah dari cas air di Selangor.

- dari posting email

11 Fatwa Yahudi Orthodoks




Bagi menjaga budaya agama Judais agar tidak dipengaruhi oleh arus sekular global, para Rabbi Yahudi Orthodoks memutuskan bermacam-macam peraturan yang ketat di daerah majoriti mereka di Mea Sharim. Sebahagian besar peraturan adalah yang sudah sedia terkandung dalam kitab Taurat.
Fatwa 1 : Mengharamkan HDTV
Menurut para Rabbi Orthodoks, terjahan visual gambar yang begitu realistik dan melampau akan merosakkan pemikiran masyarakat. Visual jenis High Defination (HD) yang luar biasa boleh mengkhayalkan seseorang yang melihat.
Mereka bimbang penampilan visual-visual luar biasa dari HDTV akan menyebabkan golongan muda tidak lagi berminat hadir ke kelas-kelas pengajian Taurat dan Mishnah. Ini kerana mereka akan sibuk menghadap televisyen sepanjang masa.
Bagi membendung gejalan ini, kempen-kempen yang keras dijalankan secara meluas, demonstrasi dan bantahan secara terbuka dilakukan hampir setiap hari. Tidak cukup dengan itu, mereka menerbitkan pula iklan TV yang menjalankan kempen mengharamkan penggunaan HDTV.
Fatwa 2 : Pengharaman Memakan Babi
Golongan Yahudi ultra Orthodoks di Israel sering bersengketa dengan kelompok Yahudi Sekular (Zionis) tentang makanan. Para Rabbi Ultra Orthdoks menegaskan agama Judais mengharamkan penganutnya memakan babi.
Kesatuan Rabbi bersepakat membawa penguatkuasaan pengharaman memakan babi ke peringkat parlimen. Ketika itu Presiden Israel ialah Yitzak Shamir yang memimpin Parti Likud.
Lima pertubuhan Rabbi utama di Israel meminta agar dikuatkuasakan undang-undang peringkata persekutuan agar melarang semua penganut Judais dari memakan babi. Menurut mereka, penganut Judais perlu kembali kepada ajaran asal Taurat.
Larangan bukan sahaja tertakluk kepada memakan babi, tetapi juga menjual, membawa atau menyentuh binatang itu.
Cadangan undang-undang itu telah menimbulkan rasa tidak puas hati golongan sekular Yahudi yang berfahaman Zionis. Mereka juga mendesak agar kerajaan Israel tidak melayan tuntutan Rabbi-Rabbi itu.
Kempen ini bermula pada Julai 1990.
Fatwa 3 : Wajib Menutup Aurat Bagi Lelaki dan Perempuan
Peraturan pakaian di Mea Sharim, daerah ultra-Orthodoks di Jerusalem amat ketat dan mesti mengikut lunas-lunas syariat agama Judais. Peraturan pemakaian yang ketat itu tertakluk kepada lelaki dan perempuan.

Lelaki
- wajib memakai baju berlengan panjang
- memakai stokin putih
- Berkasut penuh yang bertumit tinggi
- Berkot hitam
- Memakai topi hitam
- Tidak dibenarkan memakai rantai leher atau gelang tangan
Perempuan
- Memakai tudung kepala menutup keseluruhan rambut. Jika orang Islam dipanggil ‘anak tudung’.
- Tidak boleh memakai rantai leher yang keterlaluan
- Memakai baju berlengan panjang
- Memakai skirt panjang hingga bawah lutut
- Wajib memakai stokin
- Tidak boleh make-up wajah dengan berlebihan
- Diharamkan memakai pakaian yang berwarna garang dan menonjol yang boleh menarik perhatian lelaki.
Peraturan pemakaian bukan setakat ke atas masyarakat ultra-orthodoks sahaja, malah mereka juga melarang mana-mana individu yang memakai pakaian sekular agar tidak berjalan-jalan di kawasan mereka.
Fatwa 4 : Mengharamkan Pembakaran Mayat
Para Rabbi ultra-Orthodoks menentang keras proses pembakaran mayat yang sering diamalkan oleh agama-agama lain. Pembakaran mayat juga diamalkan oleh para penganut zionis di Israel.
Pada akhir tahun 2007, telah berlaku suatu kejadian kebakaran Chomotarium di Mea Sharim Pihak berkuasa tempatan percaya ia dilakukan oleh kumpulan ekstremis Ultra Orthodoks.
Semenjak Chomotarium itu dibina oleh kerajaan tempatan, ia sering menerima bantahan daripada penduduk Ultra-Orthodoks di Mea Sharim.
(Chomotarium = rumah pembakaran mayat)
Fatwa 5 : Mengharamkan Menyertai Tentera
Rabbi Orthodoks tidak menggalakkan anak-anak muda mereka menyertai agensi pertahanan kerana ia adalah amalan yang melibatkan keganasan. Penyertaan itu dianggap bertentangan dengan ajaran Taurat yang mementingkan kehidupan yang harmoni.
Fatwa 6 : Digalakkan menyimpan janggut dan misai
Amalan menyimpan janggut dan misai dikira amalan yang mendapat pahala dikalangan penganut agama Judais. Amalan ini bukan sahaja diamalkan oleh Orthodoks di Israel tetapi juga diseluruh dunia termasuk negara-negara arab.
Namun begitu, lelaki Yahudi Ultra-Orthodoks yang mempunyai janggut yang panjang, berpakaian kota hitam dan bertopi hitam amat dibenci oleh masyarakat Yahudi Sekular.
Sekiranya lelaki Ultra Orthodoks berjalan-jalan ke bandar Jerusalem atau Tel Aviv, mereka akan dipandang sinis dan sering menerima ejekan masyarakat setempat. Tindakan diskriminasi ini timbul ekoran anggapan bahawa amalan tersebut hampir menyamai amalan sunat umat Islam.
Fatwa 7 : Mengharamkan Penggunaan Handphone Berkamera
Para Rabbi Ultra-Orthodox peringkat tertinggi sepakat mengharamkan handphone berkamera digunakan oleh masyarakat Yahudi ultra-orthodoks. Bagi menghalang handphone berkamera dibeli, pertubuhan Ultra Orthodoks telah melarang kedai-kedai handphone di Mea Sharim menjual produk yang mempunyai kamera.
Tujuan pengharaman adalah untuk menjaga maruah dan keselamatan golongan wanita Yahudi Orthodoks dari terdedah kepada tingkahlaku- tingkahlaku tidak bermoral.
Bagi menghalang penularan jualan telefon berkamera di daerah kediaman Ultra Orthodoks, para rabbi mereka mendesak agar telefon khusus untuk Yahudi Orthodoks dicipta.
Bagi merealisasikan ‘fatwa’ mereka, para Rabbi Orthodoks telah menghantar surat memorandum desakan kepada CEO syarikat Mirs Communication iaitu Abrasya Brustyn. Syarikat ini adalah wakil tunggal penjualan handphone jenis Motorola di Israel.
Desakan yang dibuat ialah pihak pengeluar harus membuang fungsi kamera kecil pada telefon. Selain itu, telefon itu juga haruslah mempunyai filter (penapis) bagi sebarang “sexual contents” yang mudah dicapai di talian internet.
Akhirnya sebuah telefon yang digelar “Kosher Phone” dikeluarkan. Telefon yang mempunyai fungsi panggilan keluar-masuk, simpanan mesej teks, memori buku telefon dan fungsi-fungsi asas.
Fatwa 8 : Mengharamkan penjualan MP4 Player
Pemain MP4 diharamkan oleh pertubuhan-pertubuh an Yahudi Orthodoks kerana ia dikatakan boleh merosakkan akhlak penganut Judais khususnya golongan muda. Kempen ini dijalankan dengan cara mengedar poster-poster larangan membeli MP4.
Poster-poster kempen tidak sahaja diedarkan kepada masyarakat di Mea Sharim tetapi mereka juga turut berkumpul di kedai komputer di bandar tersebut. Bukan setakat itu sahaja, kempen diluaskan lagi melalui radio rasmi mereka iaitu Kointrass.
Menurut editor berita di Radio Kointrass iaitu Rabbi Henri Khan, mereka tidak kisah jika alatan moden itu hendak dijual tetapi mereka perlulah menjualnya di luar kawasan Orthodoks. Mea Sharim dihuni oleh 99 % Yahudi Orthodoks, jadi mereka tidak mahu pengaruh budaya luar merosakkan akhlak masyarakat mereka.
Fatwa 9 : Mengharamkan rakaman gambar secara terbuka
Masyarakat Yahudi Ultra Orthodoks tidak suka wajah dan tingkahlaku mereka diambil gambar atau dirakam menggunakan kamera video. Perbuatan tersebut dianggap menghina maruah komuniti mereka.
Situasi ini bagaimanapun hanya berlaku di Mea Sharim, Jerusalem dan tidak di lain-lain negara di dunia. Sesiapa sahaja yang mengambil gambar-gambar mereka kemungkinan besar akan dicederakan termasuk pelancong asing.
Fatwa 10 : Mengharamkan penubuhan negara Israel
Para rabbi orthodoks percaya penubuhan negara Israel adalah agenda jahat kerajaan Zionis yang dipimpin oleh Yahudi suku Ashkenazi dan Sephardi. Bagi para Rabbi Orthodoks, konsep ideologi Zionis tidak wujud di dalam agama Judais dan ia bukanlah ajaran sebenar Nabi Musa.
Fatwa 11 : Mengharamkan tingkahlaku Homoseksual dan Lesbian
Semenjak menularnya pengaruh ideologi Zionis di kalangan masyarakat Yahudi Orthodoks pada 1897 dahulu, para Rabbi juga bimbang akan gejala-gejala sosial yang dipromosikan oleh kerajaan Zionis.
Rabbi Dr. Aaron L. Mackler, profesor dari Pittsburg University telah membentangkan dengan panjang lebar kertas kerja berkenaan larangan homoseksual dan lesbian.
Kertas kerja beliau yang bertajuk “The Conservative Movement and Homosexuality : Finding a Middle Path”, menjelaskan mengapa setiap penganut Yahudi perlu berkahwin dan menjauhkan gejala homoseks dan lesbian.
Pada 1992, Comittee of Jewish Laws and Standards (CJLS) sebulat suara memutuskan akan perlunya setiap umat Yahudi yang beragama Judais mengelakkan sebarang aktiviti homoseks dan lesbian.
Namun begitu, kempen ini tidak berjaya. Umat Yahudi sejak dari zaman Nabi Lut memang sudah sebati dengan perilaku sejenis ini. Walaupun Bandar Sodom dan Gemorah sudah dimusnahkan oleh Allah. Darah hawa nafsu Syaitan itu tetap mengalir segar.
Akhirnya pada 2006, empat orang ahli jawatankuasa tertinggi CJLS sendiri telah meletak jawatan dan keluar dari CJLS kerana tidak senang dengan peraturan melarang aktiviti homoseksual dan lesbian ini.
Mereka ialah Rabbi Joel Roth, Rabbi Leonard Levy, Rabbi Meyer Rabinowitz dan Rabbi Joseph Prouser.
Kesimpulan
Walaupun golongan ultra orthodoks kelihatan begitu tegas mempertahankan hukum-hukum dalam Taurat, itu tidak bermakna mereka tidak mempunyai perasaan benci kepada Islam.
Selain itu, Agama Islam juga dianggap sebagai musuh utama kerana semakin ramai pemuda-pemudi Ultra Orthodoks di Mea Sharim yang kini memeluk Islam secara senyap-senyap.

oleh Ibnuyaacob

__._,_.___


;;
TAK AKTIF SELAMA 4 HARI