antara sejarah di pilihanraya kecil

Friday, January 9, 2009

...dan berlalu nya PRK K/Terengganu dengan pelbagai gaya yang mengasyikan, bersama irama gelagat pengendalian yang memualkan. Dari satu sudut pemerhatian yang tersendiri, secara 'am nya bolehlah di anggap perjalanan acara penamaan calun kali ini agak lancar berbanding dengan beberapa PRK yang lalu, tak kiralah sama ada di Sanggang, Ijok, mahupun Permatang Pauh.

Image Hosted by UploadHouse.com pemerhati yg ditemubual penulis

Sehingga ke saat berita ini dihasilkan, persoalan dengan kehadiran anggota polis yg dianggap paling ramai dalam sejarah PRK telah menjadi tandatanya, khas nya buat para pemikir politik tanah air yg disifatkan agak meragukan. Kira kira lebih 6,000 anggota polis dari pelbagai bahagian ditempatkan dalam pilihanraya kecil kali ini. Mereka sebahagian nya ditempatkan di 19 buah pondok' polis segera' (canopy) yg dibina dimerata tempat dibandar itu dengan menjelang PRK ini. Kos yg begitu besar telah dibelanjakan dengan penempatan pasukan polis ini, yg juga mula meresahkan ramai anggota masyarakat setempat.

Image Hosted by UploadHouse.com

gambar hiasan

Apa yang difahamkan oleh setengah pemerhati, terdapat juga pasukan keselamatan bahagian kereta perisai. Hal ini dah jelas bagi kita semua proses PRK kali ini ada sesuatu yg tak kena. Jika diambil kira pula, pekara ini seolah olah akan berlaku dharurat. Mengapa pula kereta perisai digunakan? sejak PRK yg diadakan berapa orang sudahpihak pembangkang membunuh? apakah puak pembangkang ini 'samseng atau kongsi gelap' dan apa pula trajidi Memali suatu ketika dahulu? siapa tembak siapa? cukup memalukan. Agak terkilan bagi pemerhati tersebut yg tidak berkesempatan merakamkan gambar yunit kereta perisau itu.

Begitulah senario Bandaraya Persisiran Air, ketika perarakan pencalunan sedang berjalan menuju ke distinasi nya, kehadiran kumpulan pembangkang yg sudah dirasakan agak ramai itu, tiba tiba bertambah ramai lagi dengan 'menjelmanya' orang orang baru yg berambut pendek memakai kopiah juga ber T-shirt logo PAS. Kambing sekandang, sah sudah diketahui jantan betina nya.