cerita lain sempena PRK Kuala Terengganu -siri 3

Thursday, January 29, 2009

Dua minggu telah berlalu, pelbagai kesah telah diterjemahkan kepada rakyat, untuk rakyat kerana rakyat dan kemenangan pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu telah berpihak kepada Pakatan Rakyat.

Penulis kecil ini telah berpeluang meninjau dari pusat mengundi ke satu pusat mengundi yang lain semasa berlangsung nya hari pilihanraya itu pada 17hb.januari 09. Bermula di pusat mengundi Ladang disebelah pagi nya group kami beralih ke pusat mengundi Batu Buruk dan berlalu kepusat mengundi yang lain. Dipusat mengundi Sekolah Sultan Sulaiman kami bertapak agak lama sedikit kerna kebetulan kami tiba kesitu, ada terdapat sedikit kekecohan dan riuh dengan laungan dari perayu undi pembangkang dan pegawai pilihanraya.



Kelihatan anggota polis dan beberapa orang pegawai pilihanraya berkejaran dibelakang sekolah dan memanggil dua orang lelaki yang merayau rayau 'ada tujuan' agar keluar dari kawasan sekolah setelah pekara itu di bantah oleh beberapa orang perayu untdi pembangkang.

Setelah selesai pilihanraya pada jam 5.00 petang, kami mula beredar dan mencari kedai kedai makan untuk mengalas perut. Apabila bertemu 'wakil' penulis ini yang berada dipusat mengundi Sekolah Kuala Bekah sejak pagi lagi, beliau menceritakan dipusat mengundi di sana terdapat se orang pemancing undi yang berkeliaran mencari mangsa nya. Al maklumlah ketika itu juga merupakan saat saat akhir bagi mereka untuk memancing undi tak kira dipihak kerajaan dan sebaliknya.

Image Hosted by UploadHouse.com
perhatikan umpannya.. memancing undi.


Wakil kami itu turut menyatakan, si-pemancing itu menjadi tarikan ramai orang orang yg lalulalang dan kereta kereta yang melalui dikawasan tersebut. Sesekali beliau di boo oleh pihak lain dan sesekali bertukar dengan sorakkan bagi pihak yang satu lagi. Khabarnya 'si-pengail' itu berasal dari Kemaman Terengganu ia itu wakil petugas dari sana. Wakil kami turut mendekati si-pemancing undi itu untuk bertanya sesuatu. Mungkin idea 'memancing' itu merupakan idea spontan dan menjadi sedikit kelucuan kepada mereka. Umpan yang digunakan pada 'mata pancingnya itu' adalah not not RM5.00, RM10.00 dan not RM50.00. dengan menggunakan joran tradisional.

Sebelum kumpulan kami beredar, sebuah kereta 4X4 petugas BN datang mendekati saya dan rakan rakan dan seorang perempuan didalam nya mencampakkan beberapa keping buku kecil bewarna hijau yang kulit buku itu bertulis 'PAS KLUK KLEK' kami hanya memerhatikan saja dan kalian itu terus berlalu. Kami pun kurang berminat untuk membaca teks didalam buku tersebut. Terdapat juga banyak banner yang bertulis "DARI RAKYAT, UNTUK RAKYAT DAN KERANA RAKYAT" dan apabila keputusan pilihanraya di ketahui maka ia nya dimenangi oleh PAKATAN RAKYAT!