Gara gara PRK Kuala Terengganu

Thursday, January 15, 2009

Dato'Wan Ahmad Farid calun BN dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu berkata (sepertimana yg dilapurkan akhbar online Malaysiakini), gambar gadis yang duduk disebelahnya ketika berkaraoke sebagaimana dalam gambar yg tersebar luas di internet itu adalah cucu kepada pemimpin PAS dan juga merupakan anak saudara nya. Tambahnya, dia takkan beritahu siapa pemimpin itu bimbang akan datuk gadis itu susah hati.



Image Hosted by UploadHouse.com

Kata beliau lagi, ini adalah serangan peribadi terhadap nya. Kalau nak hitungkan bab serangan peribadi, rasanya amatlah banyak dan cuba kita kembali kepada hakikat nya.
Apa kah yg berlaku ketika itu. Kalau nak kira pasal cucu cucu ini, PM kita sendiri juga cucu kepada seoarang ulamak terbilang, tetapi dimanakah hasilnya? iman tak dapat diwarisi kata kumpulan Raihan. Amanah kepada rakyat jelata harus di perhalusi. Seandainya rakyat itu 'lagha' disamping kealpaan individu, kepimpinan nagara juga bertanggung jawab dalam hal ini. Bagaimana dengan konsep pendidikannya, bagaimana sistem kemasyarakatnya. Apa cerita dengan penarikkan pembelajaran tulisan jawi, misal nya, dan sekarang apa jadi pada jenarasi anak anak kita pasal jawi ini?

Kembali semula perihal pilihanraya kecil ini mahupun pilihan raya besar. Bab ramalan dan yakin itu yakin ini sudah cukup sinonim dengan mereka yg terlibat. Seolah olah kitalah sebagai penentu, sememangnya nya kita yg berusha dan ketentuan nya bukan kita tentukan yg ini harus diingat. Itu belumlagi mencangkup "kita yg berusaha" sebenarnya betul ke kita yg berusaha? kita kalau tanpa kudrat, iradat nak melakukan macam mana.
Dalam PRK ini sukar hendak di elakan hal hal begitu, semacam 'tanpanya' kehidupan rakyat tak berguna.

..dan Pak menteri kita juga berkata "jangan politikan harga barang, jangan politikan kehadiran polis yg ranai, habis apa yg boleh dipolitikan? yg bolehnya kita politikan hudud, kita politikan amanat Hj.Hadi".. ada pula menteri menteri kita pertikaikan Kelantan, ngapa PAS memerintah berpenggal penggal tapi hukum hudud tak dilaksanakan. PAS penipu kata nak buat hudud tapi tak buat. Kalau difikir fikirkan semacam tak cerdik pula bapak2 menteri kita ini. Yang luluskan undang2 itu adalah kerajaan persekutuan, kalau Kelantan buat hukum hudud kena refer ke persekutuan untuk dilulus atau sebaliknya. Baru disebut sebut pasal hukum hudud, tiba tiba se orang peguam Islam BN membuat saman terhadap negeri Kelantan, apa cerita? lihat cermin dulu, kalau nak pertikai.

SPR punyai hubungan akrab dengan JPN di Terengganu kebelakangan ini dalam kes PRK ini sehinggakan pejabat masih dibuka jam 10 malam, apa cerita? pegawai pilihanraya Datuk Mat Razali Kassim letak jawatan secara mengejut, selepas dikeritik PAS kerana perlakuan berat sebelah, mengapa letak jawatan? berani kerana benar.

Saya rasa agak dukacita menulis artikel ini, kerana amat sedikit yg dapat diluahkan, gara gara PRK di Kuala Terengganu ini, insya Allah jumpa lagi.

- Tokwan Siko Dungunselatan