cerita lain sempena PRK Kuala Terengganu -siri 1

Tuesday, January 20, 2009

Kampong Pengadang Baru, Kuala Terengganu mempunyai sejarah detik tertentu pada 16/01/09 hari jumaat baru baru ini, iaitu sehari sebelum hari pengundian piliharaya kecil parlimen Kuala Terengganu. Sembahyang jumaat dimasjid Pematang Baru pada hari tersebut cukup ramai sekali berbanding diminggu2 sebelum nya. Para jemaah yang amat ramai itu duduk berhimpit himpit sesak dalam masjid dan melempah keluar. Itulah fenomena suasana yg jarang terjadi dilokasi tersebut. Hal ini juga punya hubungkait dengan PRK parlimen Kuala Terengganu pada esoknya.



Image Hosted by UploadHouse.com

Kehadiran jemaah yg begitu ramai itu ditambah dengan kedatangan para jemaah dari jauh, hampir dari segenap negeri di Malaysia berada di Terengganu pada hari itu, keadaan begini juga berlaku di beberapa masjid lain di daerah Kuala Terengganu, yang menerima kedatangan orang luar mencurah curah masuk dan tidak ketinggalan juga dengan kehadiran para anggota polis yg mencecah 10,000 orang. Dari jumlah itu banyak ribu juga yg datang berjumaat, kata seorang penganalisis politik.

Pembaca khutbah jemputan hari itu, MB Perak Hj.Mohd Nizar Jamaludin menyampaikan khutbah nya dengan lancar dan baik walaupun tanpa teks ucapannya. Yang nyata pada hari itu tak kelihatan para jemaah 'terangguk anguk tanda setuju' atau pun mengantuk.
Masjid ini pada kebiasaan memang hidup ataupun aktif dengan kuliah dan sebagainya serta ramai yg mengimarahkan dengan kehadiran para jemaah aliran pembangkang. Ditengah tengah kesesakan para jemaah yg mendengar khutbah yg lancar dan 'jelas' dari penyampaian MB Perak itu, muncul juga seorang tetamu dari jauh yg juga merupakan seorang anggota exco di parlimen. Memang ramai yg perasan dan mengenali dengan kelibat beliau, seorang tokoh dalam bidangnya iaitu Dato'Jins Shamsudin.

Image Hosted by UploadHouse.com
yg ini gambar hiasan

Beliau dengan khusyuk mendengar khutbah dan ramai yg bersalam dengan nya setelah selesai menunaikan sembahyang. Sayang juga penganalis dihari itu tidak membawa kamera untuk merakamkan suasana 'riang' di persekitaran masjid itu, yang amat jarang terjadi dengan limpahan orang yg ramai sempena PR/kecil dan pengkhutbahnya Hj.Mohd Nizar, MB Perak.

Penceritaan 'kes terpencil' begini mungkin bersambung di keluaran akan datang, dalam episod yang sama. - pengarang jemputan