Kejutan budaya : boikot Nasara

Thursday, January 8, 2009

Image Hosted by UploadHouse.com

Di awal 2009 ini pelbagai ‘kejadian’ mula di alami oleh kita semua, khusus nya di masyarakat Malaysia sendiri. Kesetabilan di Asia barat turut memainkan peranan dalam suasana masyarakat dinegara ini. Malah masyarakat dunia juga membuat kecaman terhadap kekejaman pihak Israel yang telah pun bergerak masuk ke wilayah Gaza setelah mengepung nya beberapa hari lalu. Apabila Amerika dan sekutu terus menjadi dalang dalam pergolakan ini, Israel tetap meneruskan keganasan, tak kira dikritik atau di bantah oleh mana2 pihak sekali pun.

Peranan Malaysia juga kebelakangan ini mula diluahkan oleh pelbagai pihak, malah pihak pembangkang terus menggesakan parlimen mengadakan sidang untuk membahaskan pekara ini…dan semalam kerajaan negeri Selangor menyatakan, akan menghantar satu misi kemanusiaan ke Palestin yang di terajuwi Yayasan Amal sebuah badan sukarela ke sana untuk menyalurkan bantuan perubatan dan sosial.

Beberapa badan pergerakan juga mengajak masyarakat kita memboikot barangan keluaran Amerika dan Israel. Beberapa pertubuhan atau pergerakan di aliran pembangkang Negara kita, telah banyak kali dan sedari dulu lagi mengajak masyarakan Malaysia memboikot barangan barangan tersebut, tetapi kerajaan kita tidak memberi respon yg di harapkan. Yang nyata matlamat ini terlalu sukar untuk dijayakan dan rakyat kita secara tak langsung terus membeli dan menggunakan barangan keluaran mereka itu.

Antara punca yang sering menemuwi kegagalan dalam cita cita ini, adalah kejutan budaya kita sendiri. Barangan kegunaan harian seperti Maggi, keluaran Nestle adalah kegunaan harian kita. Bedak2 bayi kegunaan harian kita, Telepon bimbit jenama Nokia merupakan alat telekomunikasi terbesar kegunaan rakyat Malaysia ini juga punyai hubungkait dengan Negara yahudi itu. Ini belum termasuk hal hal yg lain lagi, misalnya KFC, MacDonald dan amat banyak lagi barangan lain. Hal ini amatlah sukar untuk diatasi, sebab itulah yang dikatakan “kejutan budaya” tadi.

... dan yg memainkan peranan utama adalah kerajaan kita sendiri, kerjasama nya terbatas dan jika kerajaan turut memberi kerjasama, sah ia nya menjejaskan ekonomi kedua Negara tersebut. Umpama nya jika kerajaan tidak mengimport bedak Jonhson&Johnson dah tentu bedak itu tiada dipasaran dan orang ramai tidak membeli nya, sebab barang itu tiada. Katakan kerajaan kita tak mahu hubungan dengan Negara luar terjejas, apa salah nya jika di limitkan atau di hadkan jumlah import nya? paling tidak peratus penggunaan nya menurun. Itulah peranan utama nya kerjaan kita,.. andaikata cukai barangan itu juga merupakan pendapatan kerajaan, apasalah nya kita memberi @ mengambil tempuh tertentu untuk memboikot nya atau menggimport nya. Sekurang kurang depa tu mengerti atau faham mengapa motif sebenar kita yg membuat perniagaan nya terjejas.

Bila dah “kembali” aman, bolehlah kerajaan melonggarkan syarat nya itu, atau membawa masuk semula… inilah Negara ku, bukan Negara kuku!

- Nads 09