Lagu Madah Berhelah diputarkan di PRK Terengganu

Friday, January 2, 2009

Image Hosted by UploadHouse.com

Kewujudan mengugut atau menakutkan para pengundi yg berlainan arus, terus menghantui sejak zaman berzaman lagi. Menjelangnya PRK Kuala Terengganu nanti, dendangan puak puak ini terus dinobatkan disetiap media yg ada apatah lagi media yg disifatkan 'arus perdana'. Sebaik saja setiap pilihanraya akan di adakan, dendangan irama ini terus diputarkan silih berganti.

Mengundi PAS masuk syurga, mengundi PAS dapat pahala, Amanat Haji Hadi atau Hudud, itulah lagu dendangan musim pilihanraya. Sejak saya masih kecil lagi, irama ini terus berkumandang apabila menjelang musim nya. Kenapa tak difikir mengugut, menakutkan dan melarang orang ramai pergi atau untuk mengundi, itulah yg mendapat pahala? yang nyata dan terbukti setelah selesai saja piliharaya, adalah yg kena tahan pangkat, kena tukar ke pendalaman dan tak kurang yg dipecat, apakah itu dapat pahala juga ke? dan sekarang pangkah yg mana dapat pahala?. Hakikatnya sekarang mengundi sesuatu parti yg wadah nya tak betul, itulah sah mendapat dosa.

Asyik asyik isu pembangunan yg menggulakan rakyat, itulah isu keramat saban ketika tak kira musim pilihanraya atau sebaliknya. Pembangunan itu adalah tanggung jawab pemerintah, tak kira kerajaan mana yg memerintah itulah kewajiban nya. Kalau pembangkang memerintah negeri akan mundur, pelek juga ye,.. dalam kemunduruan Kelantan terbina juga TESCO, KB MALL dan sebagainya. Kalau rakyat Kelantan itu mundur tak maju, dah pasti mereka tak ada kuasa membeli, dan buat apa syarikat2 gergasi itu membina empayar mereka? tak cerdik kah mereka?

Nik Azik Nik Mat MB Kelantan turut berkata, "pelbagai projek pembangunan dijalankan di Hulu Kelantan, Gua Musang, Kubang Kerian, Wakaf Che Yeh di Kota Bharu dan Tok Bali di Pasir Puteh, Cuba tengok kapal terbang beberapa syarikat penerbangan mendarat di Kelantan berapa belas kali sehari.Kelantan menguruskan negeri menggunakan pendekatan sistem Islam dengan mengamalkan perbankan Islam, pelaksanaan menutup aurat dan sebagainya mengikut apa yang ditetapkan Islam.

Begitu juga judi. Saya tutup semua, tak benarkan orang Melayu , Cina main judi. Namun arak, minuman memabukkan dengan permit terhad, saya benarkan orang bukan Islam jual arak, minum arak dengan syarat jangan jual kepada orang Islam jika tidak lesen akan ditarik balik. Tidak ada apa. Bukan payah,” katanya pada pemberita Sinar Harian.

-cekoi Marang/editor m/cahaya