Maksiat di Center Point Kemaman di anak tirikan

Tuesday, February 17, 2009

Daerah Kemaman terus berkembang walaupun tidak serancak mana dengan iklim ekonomi yang mula 'mencurigakan', selaras dengan itu penyakit sosial terus menular dan membangun dengan baik. Beberapa pusat pembelian mula tumbuh dan yang terbaru ini 'Mesra-Mall' di Kerteh Kemaman merupakan yang terbesar di daerah ini.

Image Hosted by UploadHouse.com
bahagian belakang Center Point Kemaman



Pejabat pejabat Kerajaan juga bertambah, sesuai dengan pembangunan daerah ini. Begitu juga dengan pejabat Agama yang tersegam indah berhampiran dengan sekolah Agama Al Falah. Amat mendukacitakan keindahan bangunan pejabat itu tidak setimpal dengan apa yang terhasil. Ikutilah perkembangan ini.

Baru baru ini, lebihkurang seminggu lalu harian Metro ada melapurkan masaalah sosial yg berlaku di beberapa lot kedai terbiar ditingkat tiga bangunan berkenaan. Mengapa pula pihak Metro tak menyatakan di bangunan mana? atau pun nak mencoverkan beberapa jabatan yang bertanggung jawab dalam hal itu? Dimana pejabat agama? dimana balai pois? dimana MPK? dan apa kata 'rakan muda'?

Image Hosted by UploadHouse.com

Kemaman Center Point, itulah pusat nya yang sudah sekian lama beroperasi tetapi ada pihak yang menutup mata dan memekakan teliga dengan gejala gejala yang berlaku ditingkat tiga. Belum lagi diambil kira di tingkat empat, dilorong lorong atau bawah tangga yang banyak tingkat itu. Laluan orang ramai hanya tertumpu ditangga elektrik @ oscilator sahaja. Beberapa akhbar online turut menceritakan kesah ini termasuk buletin online yang turut menyatakan, apabila dihubungi pejabat agama, jawapan nya pegawai yg terlibat bercuti dan apabila di hubungi sekali lagi, mula menjawab kakitangan tidak mnecukupi. Inilah jawapan yang agak mendukacitakan.

Metro pula melapurkan "Sementara itu, Pengerusi Kelab Rakan Muda Kemaman (KRMK), Mohd Izham Ahmad, berkata dia sudah meninjau kawasan dimaksudkan itu dan memang ada segelintir remaja bermasalah menjadikan kedai terbiar di pusat beli-belah terbabit sebagai tempat melakukan maksiat dan minum arak.

“Saya sudah membincangkan masalah ini dalam mesyuarat KRMK dan akan membawa masalah itu ke Pejabat Dewan Undangan Negeri (DUN) Chukai bagi membendung masalah berkenaan.

“Gejala sosial di kalangan remaja semakin teruk dan perlu dipantau dari masa ke semasa, dalam masa terdekat KRMK akan menganjurkan program bagi membawa pelajar bermasalah mengikuti aktiviti dianjurkan KRMK ,” katanya ketika dihubungi, semalam'

Katanya dari masa kesemasa akan di pantau, dah lebih 10 tahun Center point itu wujud, tapi tetap dari masa ke semasa. Sebagai pengetahuan semua, terdapat pondok/counter Polis di aras bawah bangunan itu yang saya katakan 'yang wujud hanya pondok' dan di aras tiga itu sendiri tempat 'penzinaan' terdapat pejabat JOVA Corporation iaitu satu syarikat penyelenggaraan bangunan Center Point itu. Serta di aras bawah belakang Sipermarket The Store juga terdapat pejabat pengawal keselamatan.
Tetapi apa yang berlaku?

Saya secara 'senyap senyap' telah mengunjungi 'dermaga' tersebut tetapi tak kebetulan terserempak dengan mangsa nya. Cuma berkesempatan merakamkan beberapa 'lokasi' bekas tempat bercekerama kalian itu. Terdapat juga beberapa helai kain dan botol botol arak serta kertas kertas surat khabar yang dijadikan carpet. Masaalah minuman keras dan perzinaan sudah begitu lama berleluasa disini selari dengan wujud nya pusat2 karaokey dan tempat2 snooker ditingkat yang sama. Wujudnya pusat hiburan tersebut setelah peralihan kuasa kerajaan negeri dari tangan PAS pada tahun 2004 lalu... dan menjadi semakin parah dengan tanpa sekatan. Orang ramai yg melintasi 'bilik operasi itu' pula yang terasa malu.

Image Hosted by UploadHouse.com

Difahamkan anggota pengawal keselamatan sudah lali dengan hal ini dan pernah beberapa kali mengambil tindakan tetapi kurang diberi perhatian oleh pihak berkuasa yg lain atau pun kurang kerjasama dari mereka. Apa cerita dengan MPK, pasukan Polis, JOVA syarikat pengurusan bangunan mahupun dari jabatan agama sendiri.

Image Hosted by UploadHouse.com
gambar ini di snap dalam keadaan 'takut takut', hasilnya pun takut juga

Dimata umum cukup cantik, "kita harap masyarakat semua dapat beri kerjasama"..tapi bila kerjasama diberi? o.. oo.. kita tak dapat bersama, kita ada tugas lain dan kita kekurangan kakitangan.