Pemuda Umno sukar dibendung

Friday, February 27, 2009

Satu lagi peristiwa yang memalukan dek kelakuan tidak senonoh kelolaan Pemuda Umno yang berlaku di parlimen kelmarin. Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Dr Abdul Hamid Pawanteh berkata, tahap keselamatan di Parlimen akan diperketatkan berikutan insiden pergaduhan semalam. Tambah nya , insiden semalam bukan hanya memalukan Parlimen malah seluruh rakyat Malaysia.

Image Hosted by UploadHouse.com


Ketua Pemuda Umno Bahagian Gombak, Megat Zulkarnain Amiruddin bersama 13 orang pemuda Umno yang lain telah menghampiri ahli Parlimen Bukit Gelugor , Karpal Sigh yang baru saja tiba ke parlimen lebih kurang pukul 3 petang. Kumpulan jagoan itu bertemu Karpal dan meminta ahli parlimen itu mengakui ada menyebut “Pemuda Umno celaka" dan meminta beliau memohon maaf kepada mereka.

Dua orang ahli parlimen PR ia itu Ahli Parlimen Segambut, Lip Li Eng dan Bukit Bintang, Fong Kui Lun dating dan cuba defend rakannya itu dan mentemteramkan keadaan tetapi gagal malah menambahkan kekecohan lagi apabila Pemuda Umno Bahagian Gombak, Megat Zulkarnain Amiruddin menarik baju Ahli Parlimen Segambut, Lip Li Eng.

Apa yang mendukacitakan, masa yang diambil pihak berkuasa untuk menyuraikan pergaduhan itu adalah terlalu lama, lebihkurang setengah jam barulah Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BN-BBC), Datuk Tiong King Sing dan Penyelaras BN, Datuk Zainal Abidin kemudian mententeramkan keadaan dan meminta mereka yang berbabit bersurai.

Malah Karpal Sigh dalam keyataannya merasa begitu kesal dengan keengganan pegawai polis datang menyelesaikan peristiwa itu setelah beliau sendiri memanggil nya beberapa kali. Anggota keselamatan kita sememangnya sudah ‘terkenal’ di peringkat antarabangsa dengan kecekapan nya tetapi kurang memberi kerjasama bila berlaku ‘kesah’ sedemikian. Anggota anggota yang diperlengkapkan berbagai slogan itu (bersih cekap & amanah, anti rasuah dsb nya) se olaholah mengamalkan double standard apabila berkaitan dengan ahli ahli politik pembangkang. Bolehkah di anggap ‘seolah olah’? atau sememangnya di ‘olah’?

Kenapa parlimen kita boleh berlaku insiden insiden begitu, sedangkan tempat itu penuh dengan pelbagai peraturan, nak masuk kena ambil pas, pengawal keselamatan ramai, anggota polis pun ramai cuma squad water canon yg belum ditempatkan lagi.

Beginilah kalau para pemuda kita apabila diasuh dan dididik dengan ‘hunusan keris Melayu’ saban tahun di parilmen, sedikit sebanyak ‘aura’ luk luk keris itu terpercik keluar juga,.. hidup Melayu!

Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang yang juga Penasihat DAP pula menyifatkan apa yang berlaku hari ini sebagai satu perkara yang memalukan dan tidak pernah terjadi dalam sejarah Parlimen di negara ini.

- ref mStar/matjejakrasul