Se orang pemimpin yang bertanggung jawab

Friday, February 13, 2009

Image hosting by IMZers

Sememangnya tugas tugas pemimpin adalah berat dan dipenuhi pelbagai cabaran. Tanggung jawab ini hendaklah dilalui dengan baik dan tabah, itulah fenomena seoarang pemimpin. Satu satu nya penghargaan kepada rakyat yang telah memilih calunnya yang layak dipersada kehidupan kita dibumi ini, khas nya Malaysia ku yang tercinta ini.



Di suasana detik mutakhir ini, maka berundurlah se orang lagi bekas MB Perak dan di nobatkan pula seorang lagi menteri besar yang baru. Diwaktu waktu terdekat ketiga tiga mereka yang terlibat itu, terseret ke kancah pergelutan politik setempat yang penuh pelbagai andaian dan kontraversi.

Tajol Rosli tersungkur dalam pilihanraya lalu ditumpaskan Ir.Nizar dari pakatan rakyat. Walaubagaimana pun itu adalah satu kemelut biasa dalam percaturan ini. Ekuran beberapa bulan kemudian, bekas MB Perak Ir.Nizar pula mengalami nasib yang sama, namun demikian ianya tak serupa dalam ertikata konvensional apa yang beliau hadapi. Sebelum beliau mengambil ketetapan untuk berundur dalam jangka masa 10 hari, negeri Perak diselubungi 'pergolakan' tak menentu. FRU memainkan peranan utama mengotakan setiap arahan dari 'belakang tabir'. Harakah dan berita Keadilan dirampas, ceramah pembangkang diharamkan dan orang ramai yg berkumpul ditangkap.

Bermulalah pentadbiran baru yang diketuai Datuk Zambri Ab.Kadir sebagai menteri besar.Baru baru ini beliau telah melantik 3 orang sebagai penasihat kepada menteri besar dan seorang ketua penerangan kerajaan negeri. Keempat empat mereka ini bertaraf exco.

Yang menjadi persolannya, setelah beliau membuat pengumuman barisan exco nya kelmarin, mengapa pula beliau sendiri memegang sehingga lapan portfolio? jika sekiranya Datuk Zambri berkebolehan sekali pun, bukan begini cara nya. Seolah olah anggota yang lain tidak berkemampuan. Bukanlah hendak mengatakan yg beliau itu sebagai gila kuasa, malah orang yang gila kuasa sekali pun takkan mengatakan yg dirinya itu gila kuasa, tetapi sekarang sudah mula timbul pelbagai desas desus di kalangan orang orang politik.

Kita berkeja dalam satu kumpulan, apalah salahnya membahagi bahagi tugas itu kepada team kita? mana larat kita nak membolot banyak tugas tugas lain. Kalau dah lapan portfolio kita nak buat sorang sorang, cepatlah kita menjadi MB topten. Dalam hal yang sama pula ketua menteri Pulau Pinang Lim Guang Eng turut bersuara "keadaan itu juga boleh memberi gambaran tidak sihat kepada pelabur luar apabila mendapati kurang kumpulan cerdik pandai untuk mentadbir sesebuah negeri menyebabkan banyak bidang perlu diterajui sendiri oleh Menteri Besar".

Maka inilah gambaran pemimpin kita, semacam negeri Perak sudah ketandusan pemimpin pemimpin berkaliber.Orang orang 'luar' akan tetap memerhatikan pekara ini, dan itulah Malaysia negeri ku.

- refs/harian