Wang Ehsan dan Harimau Kemaman

Wednesday, July 29, 2009

Gambar: sekarang tulisan itu sudah gelap & air pancut sudah tiada


Daerah Kemaman antara daerah yang banyak kesan kesan sejarah nya, termasuklah tempat pendaratan Abdullah Munshi di Telaga Simpul, tempat kediaman Natrah gadis keturunan Belanda di Kampong Banggol mahupun daerah ini juga pernah melahirkan dua MB nya, iaitu Datuk Wan Mokhtar dan Datuk Ahmad Said yang menjadi MB sekarang ini.

Daerah ini merupakan pintu masuk ke negeri Terengganu dari arah selatan yang bersempadan dengan Pahang, dan juga merupakan satu satu daerah yang masjid di sebuah mukim nya telah di robohkan penguasa kerajaan negeri beberpa tahun lalu, antara satu peristiwa yang pernah berlaku di Negara ini.



Maka satu lagi kesah ‘yang menarik’ dibinakan di daerah ini, dan sebelum tidak kurang juga kehebatanya dengan pembinaan mercu tanda Kemaman yang dikatakan dengan peruntukan lebihkurang 4 juta ringgit, Mercu Tanda Kemaman, yang duduk (terletak) di hadapan Balai Bomba, yang harganya RM 3.99 juta, yang sampai hari ini sekejap boleh pakai (guna), sekejap tak boleh pakai, dan beberapa bulan kebelakangan ini sehingga sekarang ianya tidak berfungsi lagi.

Sebelum ini hanya beberapa bulan sahaja mercu tanda tersebut beroperasi dengan persada keliling nya di kelilingi air pancut dan tiang tiang berwarna warni. Mercu tanda itu di lengkapi dengan tulisan digital yang bergerak dan dibawahnya terpasang ‘globe dunia’ di perbuat dari steel. Kini air pancut yang membasahi jalanraya dan tiang tiang lampu warna sudah tidak kelihatan lagi, malah tulisan digital bergerak sudah tidak bergerak lagi dan api api nya sudah tidak bernyala, itulah hasil yang di laburkan sebanyak 4 juta ringgit.

Semasa Dewan kerajaan negeri Terengganu bersidang, maka timbul pekara ini yang di bangkitkan oleh ADUN Bukit Payong YB Ustaz Mohd Noor Hamzah (PAS).

Antara pekara yang di bangkitkan, “bagaimana dengan operasi mercu tanda Kemaman” setakat ini tiada tanda tanda untuk di baik pulihkan supaya ianya beroperasi seperti sediakala. Setelah persoalan di ajukan, pihak defender ia itu kerajaan negeri dokongan BN menjawab secara bertulis dan mengatakan “untuk ketika ini ianya tidak dibaiki kerana kos operasi nya untuk setiap hari adalah sebanyak 250,000 ringgit”. Menurut ADUN Bukit Payong YB Ustaz Mohd Noor Hamzah, pihak BN tidak dapat menjawab di dalam dewan kerana sudak kesuntukan masa dan di jawab secara bertulis.

Tidak dapat hendak di gambarkan, adakah benar atau tidak perbelanjaan untuk satu hari sahaja adalah sebanyak RM 250,000, bagaimana kalau satu bulan atau satu tahun? Kalau hendak dikatakan tidak percaya dengan kos sebanyak itu, pekara ini telah pun di bangkit di dalam dewan, dan rakyat percayakan dewan negeri yang bersidang.

Secara tidak langsung, apakah ini cukup bermanafaat bagi rakyat Kemaman? Atau Kerajaan Terenganu ‘am nya? dan cukupkan dengan stratiji sekarang dengan pimpinan baru, 1Malaysia? yang berkonsepkan “rakyat di dahulukan”?

Pelancaran Taman Rekreasi & Mini Zoo Kemaman yang terletak di Kampung Ibok di kawasan seluas 54 hektar, itu yang pertama seumpamanya di negara ini merupakan daya tarikan pelancongan dan pemangkin pembangunan ekonomi terbaru di Terengganu. Zoo berkenaan bersempadan dengan habitat kunang-kunang yang terkenal di Kampung Yak Yah itu mempamerkan kira-kira 100 spesies haiwan seperti harimau, gajah, burung merak, beruang serta ikan naga atau ‘arapaima gigas’ sepanjang hampir tiga meter.



ADUN Bukit Payong YB Ustaz Mohd Noor Hamzah (PAS) yang juga merupakan ketua Pemuda Pas Terengganu yang baru turut membangkitkan kos pembinaan dan operasi taman rekrasi dan mini zoo ini di persidangan dewan negeri. Pihak kerajaan negeri menjawab “kos sekarang adalah untuk fasa 1 sebanyak 9 juta ringgit” dan apabila fasa kedua nanti yg bakal dibina ialah sebanyak 50 juta ringgit. Bayangkanlah bagaimana, adakah nama nya zoo mini akan bertukar kepada zoo bukan mini? Kita boleh fikirkan kalau belanjawan sebanyak 9 juta ringgit, sudah boleh di panggil zoo mini, itu bercampur pula dengan taman rekrasi, bagaimana pula kalau belanjawan 50 juta ringgit?

Untunglah sang harimau, bekalan makanan berupa daging setiap hari. Katakanlah daging lembu berharga 15 ringgit untuk satu kilogram, jika si-harimau itu memakan sebanyak 5 kilo sehari ini bermakna 75 ringgit belanja untuk makan? Itu belum termasuk minum petang dan sebagai nya. Untuk se ekor harimau dan haiwan haiwan yg lain lagi? Contoh 75 ringgit sehari kalau 10 hari bermakna 750 ringgit kos pemakanan nya. Kalau sebulan?
Apa tidak gembira nya sang harimau itu? Sedangkan kita sebagai manusia atau rakyat Terengganu, hanya perolehi sebanyak RM 300.00 wang dana ehsan sahaja untuk satu tahun, harimau hanya untuk 4 hari sahaja sudah melebihi 300 ringgit. Kita pula perlu 365 hari untuk mendapat RM300 ringgit wang ehsan.

Itu pun kita melompat kegembiraan, siap memegang bendera biru lagi tanda gembira. Setahun kita dapat 300 ringgit, harimau cuma 4 hari sahaja untuk mendapat belanja 300 ringgit. Sedangkan kita,”rakyat di dahulukan, pencapaian di utamakan” dan jumpa kita di lain keluaran.

-matjejakrasul