Mengharapkan Polis Indonesia meminta bantuan?

Wednesday, August 12, 2009


Sebuah pasukan keselamatan di Malaysia yang segani sesuailah dengan ertikata selogan '' Bersih Cekap Amanah'' '' Mesra , Tepat ,Tegas'' , ''Anti Rasuah ''.. itulah kebanggaan kita sebagai rakyat di Malaysia tercinta dan dapat hidup dengan aman damai. Keamanan negara tetap terjaga. Kecekapan pasukan Polis kita tidak dapat di sangkal lagi dalam membendung pelbagai kegiatan jenayah dan ketangkasannya semakin meyerlah apabila sesuatu kes yang mengaitkan pihak pembangkang.

Soal rompakan, bunuh dan rogol itu sudah menjadi rutin harian tetapi sekiranya ia berkaitan dengan politik tidak kira apa saja sanggup diguna termasuk kereta perisai dan helicopter untuk mengawal pilihanraya kecil. Tidak kurang puluhan ribu anggota di tugaskan untuk satu saru pilihanraya kecil.




Kecekapan pasukan polis kita semakin di iktiraf umpama nya ketika ketangkasan mengawal orang ramai berarak untuk menyerahkan memorandum ke istana Negara, squad FRU bersama water canon dan tembakan gas pemedih mata digunakan serta tangkapan ke atas mereka itu. Siapa yang mengiktirafkan kecekapan pihak polis itu pun, kita tidak mengetahui.

Baru baru ini termasuk berita semalam, PDRM masih lagi belum menerima permohonan dari pihak polis Indonesia bagi mengenal pasti identity suspek yang di tembak mati oleh polis Indonesia. Orang yang ditembak sabtu lalu di Pengerang Jawa Tengah itu di percayai Nordin Mat Top yang di katakan penyebab beberapa siri pengeboman di hotel hotel di Indonesia.

Tan Seri Musa Hassan, Ketua Polis DiRaja Malysia berkata “belum ada perkembangan lagi tentang pekara itu (permohonan Polis Indonesia) dan PDRM sedia membantu untuk mengenali suspek yang di tembak itu” kata nya ketika di hubungi Sinar Harian disini semalam. Tambahnya “pihak kita akan membantu dalam penyiasatan ke atas pekara pekara yang belum di siasat sebelum ini”

Dalam akhbar akhbar tempatan sebelum ini pun ada beberapa berita yang menyebut pihak polis Malaysia meminta agar pihak polis Indonesia meinta kerjasama dari polis Malaysia bagi memastikan suspek yang di tewaskan itu adalah Nordin Mat Top.

Sehingga semalam pun suspek yang dibunuh itu masih di pertikaikan sama ada Nordin Mat Top atau sebaliknya. Kesan cap jari dan DNA tidak menyerupai kepunyaan Nordin Mat Top itu sendiri. Malah di pihak keluarga mangsa turut menafikan yang di tembak itu adalah Nordin Mat Top.

Mungkin juga pasukan polis kita mempunyai kepakaran dalam hal ini. Dalam beberapa berita itu tadi, solah olah polis Malaysia pula yang mengharapkan pihak polis Indonesia supaya meminta bantuan dari nya. Itulah kewibawaan polis kita dan semuga terungkai bermacam jenayah di Negara kita.