Pertemuan singkat TGNA dan Dato' Najib di Kota Bharu

Monday, August 3, 2009

Pertemuan tanpa di rancang beberapa hari lalu, Tok Guru Nik Aziz dengan Dato’Najib selaku Perdana Menteri lebih kurang hampir setengah jam, sejurus selepas ketibaan Dato’Najib tiba di lapangan terbang Pangkalan Chepa untuk merasmikan mesyuarat Umno bahagian Kota Baru.

Dato’Najib memberi jaminan yang kerajaan pusat sedia untuk bekerjasama dengan kerajaan negeri Kelantan. Dalam pertemuan itu para wartawan turut bertanya kepada Tok Guru Nik Aziz mengenai permintaan Dato’Najib, supaya Menteri Besar Kelantan itu tidak mengguris perasaan ahli Umno jika ingin bekerjasama dengan kerajaan pusat. Semasa perjumpaan itu juga, Dato Najib berharap TGNA jangan cepat menjawab soalan soalan dari wartawan.

Tok Guru Nik Aziz berkata “jika saya pekakan telinga, nanti apa pula kata rakan rakan dalam PR, dan kenyataan yg di buat baru baru ini adalah semata mata untuk menangkis dari pihak pihak tertentu, dan bukan berniat menyinggung mana mana pihak”.

Hendak jawab bagaimana lagi, kami mana ada saluran lain lagi dan hendak menjawab dengan ceramah adalah tidak cukup. Ada surat khabar Harakah pun hanya terbit dua kali seminggu. Pihak Pas mana ada akhbar perdana, mana ada media elektronik radio dan TV?

Dalam pertemuan singkat Mursyidul Am itu sempat juga berbincang mengenai royalty minyak, pelabuhan dan jejantas bagi mendapat pertimbangan dari pusat untuk membantu kerajaan negeri Kelantan.

Di dalam akhbar kelmarin, Nik Aziz dijangka akan menemui PM di Puterajaya untuk membincang kerjasama antara kerajaan pusat dan negeri Kelantan serta plan pembangunan ECER.

Tok Guru terpaksa membatalkan beberapa program lain, kerana bertemu dengan Perdaana Menteri itu dan berharap ada jaminan positif dari Dato’Najib sendiri yang mana kerajaan persekutuan juga turut bertanggung jawab untuk berkerjasama dengan kerajaan negeri.

- ref:s/harian/susunan 4