Siapa yang samseng sebenarnya?

Tuesday, August 4, 2009


Pelbagai media sesetengah haluan terus memainkan peranan mereka, bagi menggambarkan suasana perarakan penghapusan akta ISA di Kuala Lumpur baru baru ini. Kesemua media berkenaan menghamburkan kata nesta dan menganggap penyertaan mereka yang berarak itu adalah kumpulan samseng, yang membuat huruhara untuk melumpuhkan Kuala Lumpur.

Mereka tidak berfikir langsung, bagaiamana orang orang yang berarak itu boleh melakukan ‘rusuhan’ untuk mengucar kacirkan keamanan ibu kota. Sebahagian besar dari mereka yang menuntut penghapusan akta ISA itu terdiri dari anggota anggota atau pemyokong parti pembangkang dan mungkin sedikit dari mereka yang berkecuali. Kalau mereka ini membuat huruhara, cukupkah hanya anggota empat kerat sahaja untuk membuat rusuhan? Adakah mereka ini berbekalkan senjata api, bom, kayu cota atau air acid untuk semburan? Apakah mereka ini di lengkapi dengan perisai?




Sekarang siapa yang ada kelengkapan itu? pihak Polis ke para pendemo? kalau peserta perarakan itu tiada apa apa, hanya setakat air botol dan kamera serta telefon bimbit, mampukah untuk membuat rusuhan?

Dia orang berarak secara aman dan di kawal pula oleh unit amal tanpa senjata, boleh dikira cukup positiflah kalau sudah berjaya membuat huruhara.

Peranan akhbar akhbar ini cukup tangkas membuat propaganda murahan, inilah senjata mereka untuk menggambarkan keburukan pihak pembangkang khas nya. Dalam insiden itu, pihak peserta perarakan berkumpul dan berarakan dengan aman walaupun sebelum itu pihak Polis sudah mengadakan pelbagai sekatan dari setiap penjuru. Pihak Polis mengarahkan supaya perarakan itu di hentikan dan orang ramai itu di suruh bersurai. Tetapi mereka meneruskan dan tidak bersurai kerana motif mereka untuk menyuarakan bantahan dan menyerah watikah bantahan ke Istana.

Polis tercabar dengan sikap ini dan mula mengambil tindakan provokasi, mengejar menangkap dan menyembur air gatal dan memedihkan selaras dengan tindakan nya dengan menembak gas pemedih mata. Sekarang siapa yang membuat huruhara?

Kemudian nya terdengarlah suara suara sumbang “demonstrasi jalanan oleh pembangkang bermotifkan politik”, “perhimpunan haram itu merugikan hamper 200 juta”, para peniaga mengecam perhimpunan itu” dan pelbagai lagi laungan laungan yang memualkan.

Sistem Negara kita adalah demokrasi berpalimen, ini adalah demokrasi dan untuk menyuarakan sesuatu. Dimanakah lagi saluran yang pembangkang ada? Suara di parlimen hampir semua nya dari awal awal di cantas. Ada surat khabar di hadkan hanya boleh di terbitkan untuk dua minggu sekali, ceramah ceramah di bendung dan radio TV dinafikan untuk pembangkang. Kalau hanya di selang seli dengan ceramah dan berita dua kali seminggu dari Harakah dan Suara Keadilan, adalah tidak mencukupi,Apa cerita?

Apabila peristiwa peristiwa begini berlaku, umpama nya demonstrassi ‘Bersih’, perarakan membantah penggunaan bahasa inggeris dalam mata pelajaran Sains/metametik mahupun perarakan bantahan kenaikan harga minyak dan sebagai nya. Para pembesar Negara ini riuh dengan cemuhan dan suara suara ‘nakal’ sebuk mencerca. Disinilah para penunjuk perasaan itu mengalami perbagai kejadian, ditangkap, diseret, di sebur air dan ditembak gas pemedih mata. Pihak media mereka terus mengambil peluang memburuk burukan pembangkang dan bapak bapak menteri pun merasa panas tidak senang duduk.

Inilah yang menunjuk kejayaan, membuka mata masyarakat dan apabila ada respon dari mereka atau feedback itu, bermakna berjayalah memberitahu mereka. Sekarang sudah mula terasa sedikit kepanasan dengan tindakan ini, kalau tidak, tak mungkin mereka riuh dan sebuk mengatakan apa saja, dan ada se orang itu mula kepanasan dan berkata “ jika perlu kita sanggup memberikan stadium, dan bertempiklah sampai subuh pun” dan se orang lagi berkata “Polis bertinda mengikut SOP” (standard opration procedure) yang di tetapkan undang undang. Lemak merdu sekali ungkapan nya.

… dan kita berjumpa semula di lain keluaran. – penyusun undangan