Ketiadaan SPRM ditaklimat PM di persoal

Monday, September 7, 2009


Jumaat lalu telah di adakan satu sessi taklimat kepada PM Datu'Seri Najib berhubung dengan skandal zon bebas Pelabuhan Kelang atau PKFZ. Isu PKFZ bukan sahaja sekadar masaalah rumit tetapi juga adanya 'kumpulan buaya buaya' dan banyak cerita disebalik 'ibu segala skandal' kata Lim Kit Siang, yang mana kesah belum lagi di keluarkan. Juga katanya lapuran tentang nya akan ke kabinet nanti.

Penasihat DAP Lim Kit Siang turut mempersoalkan akan ketiadaan Suruhan Jaya Pencegahan Rasuah (SPRM) itu semasa majlis taklimat tersebut. Bagaimana majlis yang berkait rapat dengan tugasan badan itu untuk taklimat kepada perdana Menteri, boleh tidak hadhir, mengapa? atau ada agenda lain?



Sebagai contoh, Pengerusi Jawatan Kuasa Kira Kira Wang Negara, PAC. Dato'Seri Azmi Khalid telah mengeluarkan satu komen berkaitan dengan skandal PKFZ barubaru ini dimana PAC seolah olah menyalahkan Pihak Berkuasa Pelabuhan Kelang, khusus nya bekas ketua eksekutif nya Datu'pc phang kerana pengurusan yg lemah tetapi tidak berssedia untuk menyiasat nya keperingkat yg lebih tinggi atau terus ke kebinet.

Lim Kit Siang yg juga ahli Parlimen Ipoh Timur, menjelaskan tindakan yg dibuat Azmi sebeginilah yang membuat beliau menentang perlantikan Azmi sebagai pengerusi PAC. Jelaslah timbulnya percanggahan untuk kepentingan.

Pada julai 207 Dato'Azmi Khalid terlibat dengan ikat jamin PKFZ sebanyak RM4.6 iaitu ketika beliau masih menjadi menteri, tetapi sekarang beliu pula yg memegang jawatan pengerusi PAC. Semacam ada agenda pulak.

- adunan S/Harian