Datuk Sari Tan Nuar itu kafir laknatullah?

Friday, November 6, 2009

Antara berita yang kami terima baru baru ini, walaupun ianya sudah sebulan berlalu tetapi begitulah jalinan kesah 'hiruk pikuk' perjalanan wadah politik tanah air, khusus nya di negeri bawah bayu negara kita. Ragam dan kerenah ini telah diminta oleh sesaorang untuk disiarkan demi memberi ingatan dan pengajaran pada semua. 

 


LAWAN perkataan Muslim tu ialah ‘KAFIR’. The opposite to the word 'Muslim' is 'non-Muslim'. Non-Muslim equals non-believer. Non-believer itu ertinya kafirlah. Ertinya, kalau seseorang itu mengaku Muslim, dia tak buat kerja potong babi, haiwan yang telah dijelaskan oleh al-Quran sebagai haram, sama ada disentuh atau dimakan oleh mereka yang mengaku beragama Islam. Kalau dia terlanjur potong babi di khalayak ramai, dia kena mohon maaf pada masyarakat Islam dan bertaubat tak akan ulangi perbuatan yang telah melukakan hati umat Islam.

Apa kejadahnya berita yang tersiar dalam Sabahkini.net yang mengaitkan Datuk Sari Nuar Tan sebagai seorang Muslim yang bakal menerima kunjungan oleh delegasi dari Dewan Perniagaan Muslim Long Mai? Berita ini bersumber dari mana? Takkan Datuk Sari Nuar seorang manusia yang mempunyai kelebihan hidup dua alam?

Saya selaku ex-Pesuruhjaya PAS Sabah, pernah menegur tindakan Datuk Sari Nuar Tan yang memotong babi panggang ketika melancarkan tabung bagi membantu mangsa JE (Japanese Encyphilitis) yang terpampang besar di muka hadapan sebuah akhbar terkemuka Sabah!

Saya juga meminta agar USIA, MUIS dan JPN berbuat sesuatu supaya Datuk Sari Nuar tidak terus menggunakan nama tersebut setelah dia mengakui bahawa dia bukan seorang Muslim! Dalam kenyataan balas Datuk Sari Nuar di atas kenyataan saya meminta dia tidak menggunakan nama berbaur Islam tersebut, dia dengan sinis menyatakan..MY NAME HAS GOT NOTHING TO DO WITH ISLAM!

Saya kesal kerana sama ada MUIS atau USIA telah tidak berbuat apa-apa bagi mengembalikan maruah Islam yang tercemar akibat perbuatan Datuk Sari Nuar ini. Almaklum, Datuk Sari Nuar seorang yang banyak harta dan telah berjasa kepada beberapa tokoh (penyangak?) baik sewaktu zaman USNO mahupun UMNO sekarang ini.

Saya dimaklumkan bahawa nama NUAR yang diguna pakai oleh beliau itu mempunyai kaitan seorang tokoh ISLAM yang bernama OKK Nuar jika tidak silap saya, berasal dari Kota Belud. Bermula dari sinilah Datuk Sari Nuar berjaya mengaburi mata pihak berkuasa sehingga kekayaan yang beliau bolot itu dilakukan atas nama tersebut, yang sinonim dengan Islam dan sinonim dengan Anak Negeri!

Come on Datuk Sari Nuar, you must come out resolute and clarify that you have never been a Muslim as you have admitted previously in your statement printed crystally clear in the mainstream medias. Anda patut berasa malu jika cara sebegini terus anda lakukan bagi mengaut kekayaan kerana jalan ini adalah salah serta tidak bermaruah!

Teguran Ikhlas Daripada,

HAMZAH ABDULLAH/Sabahkini.