Keruntuhan bersiri : ITC Di Kemaman Pula Runtuh

Sunday, November 15, 2009


Kompleks ITC di Teluk Kalong

Kelmarin Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said baru sahaja mengumumkan Pusat Latihan Antarabangsa (ITC) diserahkan untuk menjadi fakulti baru Kolej Universiti Institut Teknikal Tinggi Terengganu (TATiUC).

Tiba-tiba semalam, ITC yang menelan belanja kira-kira RM50 juta itu, runtuh satu bahagian yang dipercayai sebagai penghadang alat pendingin ataupun balkoni di tingkat lapan bangunannnya.

 
Ini adalah kejadian rosak, punah dan runtuh yang ke 5 berlaku pada tahun ini dimana sebelumnya, Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Kompleks Sukan Gong Badak pada 2 Jun lalu.

Bangunan atau binaan lain yang baru disiapkan oleh kerajaan negeri Terengganu turut mengalami masalah adalah, Pusat Akuatik yang bocor di Batu Burok, siling Lapangan Terbang Sultan Mahmud, menara telekomunkasi di Besut dan Masjid Kampung Batu Putih.

Bernama melaporkan, Ahmad ketika ditemui pada majlis pecah tanah rumah mampu milik di Seberang Takir, enggan mengulas lanjut kejadian ‘runtuh’ ITC, kerana katanya, beliau belum menerima laporan dari Jabatan Kerja Raya (JKR).

Namun begitu, pembinaan ITC yang ‘cacat’ sudah lama diketahui Ahmad. 

Ketika melawat pusat tersebut pada 16 Jun lalu, Ahmad berkata ia perlu diteliti semula kerana terdapat kecacatan yang jelas terutama pada kayu penyokong bumbung serta beberapa bahagian lain.

“Setelah diteliti terdapat 200 hingga 300 item yang perlu diperbaiki semula.atau ditukar kerana tidak mengikut piawaian yang ditetapkan,” katanya

ITC yang mempunyai 216 bilik lengkap dengan kemudahan ICT, dikatakan ‘bertaraf dunia’, telah dibina pada Mei 2005 dan dijangka siap pada Februari 2008.

Namun ia masih belum dapat digunakan lagi kerana beberapa masalah yang timbul dan memerlukan pemantauan rapi, sehinggalah kejadian ‘runtuh’ yang berlaku semalam.

Ini adalah siri terbaru trajedi 'runtuhan bersiri' ni negeri Terengganu dan mungkin selepas ini akan disiarkan pula peristiwa runtuh fasa ketiga di bangunan Casa Limbong yg berlaku beberapa hari sebelum kejadian ini.

- adiptasi Bul/online