Pemimpin Umno sudah berubah? oh..

Sunday, November 29, 2009




KALAU pasal hiruk pikuk dengan paluan gendang kosong, memang itu benchmark UMNO. Dalam perhimpunan UMNO yang baru lalu, Najib berteriak, "bersedia untuk berubah?" Gegak gempitalah PWTC dengan sahutan perwakilan UMNO yang spontan menjawab, "bersedia"! Tapi itulah gendang kosong yang dipalu oleh para pemimpin UMNO lalu dianggukkan oleh para ahlinya.

Mana ada UMNO berubah! Bila masa UMNO sedia untuk berubah bagi kemaslahatan masyarakat pribumi? Bohong! Yang UMNO pandai ialah mengubah. UMNO pernah mengubah nama Islam kepada Islam Hadhari.

UMNO mengubah gejala rasuah kepada politik wang, untuk menghalalkan sogokan wang dalam UMNO bagi membolot jawatan dan mempertahankan kuasa! UMNO mengubah supaya hukuman sebat yang dipersetujui oleh Kartika Sari ditukar hanya kepada denda dalam bentuk wang. Memang pun UMNO berjuang untuk wang. Wang adalah segala-galanya bagi UMNO.

Musibah yang menimpa penduduk Kg. Lembaga Padi di mana mereka dipaksa merempat ke satu penempatan yang tidak pasti setelah menghuni kampung tersebut sejak berdekad lamanya adalah manifestasi sikap pembohong UMNO yang konon bersedia untuk berubah.

Pengusiran para penduduk kampung tersebut juga membuktikan kebenaran bahawa slogan 1 Malaysia sebenarnya adalah "rakyat didahulukan untuk dijadikan mangsa, kepentingan UMNO/BN mesti diutamakan"

Kenyataan Ketua Bahagian UMNO Sepanggar, Jumat Idris, yang mengaku tidak mengetahui tentang arahan mahkamah (court order) yang menghendaki penduduk Kg. Lembaga Padi mengosongkan penempatan mereka dalam tempoh 2 minggu, juga adalah manifestasi bahawa para pemimpin UMNO hidup di suatu alam yang sebenarnya terpisah dengan masyarakat miskin dan golongan peneroka bandar (UMNO menggelar mereka setinggan dan penghuni rumah haram).

Ini juga adalah bukti pembohongan yang kononnya para pemimpin UMNO akan bersama merasai denyutan nadi dan jantung rakyat! Whheeek!, dengar ucapan sebegini pun sudah cukup untuk masyarakat yang celik dengan sepak terajang UMNO menjadikan mereka merasa mual dan muntah!

Sama-sama kita tengok di mana kesudahannya episod pengusiran para penduduk Kg. Lembaga Padi ini. Biar kita saksikan sendiri sejauh mana seriusnya Wakil Rakyat Karambunai, Datuk Jainab Ahmad, yang konon mahu melantik seorang peguam bagi mendapatkan perintah injunksi untuk menghalang sementara arahan mengosongkan kawasan penempatan Kg. Lembaga Padi ini.

Datuk Jainab Ahmad ini pun bukan calang-calang Menteri dari kalangan Mak Datin UMNO. Dulu bila dia kempen di Kuala Trengganu, dia pandai-pandai buat tuduhan kononnya Kerajaan PAS Trengganu telah mewujudkan Jawatankuasa Syurga Rakyat!

Apalah bebal dan bengap punya pemimpin! Mujur tidak kena saman malu oleh pemimpin PAS Trengganu. Untuk pengetahuan Datuk Jainab, yang diwujudkan itu ialah Jawatankuasa Syura Rakyat yang bererti ‘People's Consultative Committee’, bukannya Syurga Rakyat. Sebab itu, kalau tidak tahu jangan cakaplah Mak Datin oooii. Buat-buat senyap dan bisu lagi bagus daripada buat tuduhan melulu yang hanya menambah dosa yang semakin bertimbun!

- HAMZAH ABDULLAH