F5E riuh tapi Skyhawks membisu di padang pasir

Wednesday, December 30, 2009


Perbualan saya dengan seorang bekas General TUDM yang telah pencen mengenai kes kehilangan injin jet pejuang F5E baru baru ini cukup menarik, apatah lagi dengan kata nya “tak perlu apa apa untuk rasa terkejut” mengenai hal ini. Pengalaman sudah dilalui beberapa tahun yang lalu, apabila negara kita turut memansuhkan penggunaan pesawat pejuang 80 buah  A4 Skyhawks.

 

Kerajaan kita telah membeli squadron pesawat ini dari USAF (United State Army Force) sebanyak 80 buah ketika awal 1984 lalu. Hanya sebanyak 35 buah saja yang di bawa ke Malaysia manakala baki nya 45 buah itu masih tersimpan di padang pasir Arizona Amerika. Difahamkan sebuah telah hilang dilaut China Selatan.

Yang menjadi lebih ‘kontraversi’ nya mengapa yang baki sebanyak 45 buah itu tidak dibawa pulang ke Malaysia? apa tujuan ianya dibeli? Kalau setakat beli untuk disimpan di padang pasir itu, rasanya ini menjadi kes lain pula. Walau pun simpanan pesawat pesawat itu di uruskan oleh sebuah syarikat disana, tetepi kerugian tetap berpihak kepada kita.

Pembayaran tempat simpanan tetap dibayar yg sudah menjangkau puluhan tahun, kes kes kecurian componentnya terus berlaku silih berganti. Kalau ianya dibawa pulang ke Malaysia boleh juga disimpan disebelah kilang besi Perwaja Kemaman, ada juga faedahnya. Pekara ini tidak ramai yang mengetahui nya, kalau boleh ianya ditutup kemas.

Di awal tahun 2001 dahulu pekara ini pernah diberi perhatian dan dicadangkan untuk menjual nya, tetapi hingga kini langsung tiada kata dan senyap begitu saja. Sehinggalah 2003 rasanya kita bertukar dan membeli pula jet pejuang dari Rusia pula, iaitu MIG-29. Maka kes skyhawks ini senyap begitu saja hampir dilupakan.

Difahamkan juga status kes pesawat ini semakin kusut dan pihak bertanggung jawab agak sukar malah pemilikan skyhawks ini masih menjadi ‘tandatanya’. Pernah beberapa kali hal ini di bangkitkan di parlimen, tetapi keputusannya tidak jelas. Pernah juga dikatakan yang ‘besi buruk’ itu telah dijual kepada sebuah syarikat di Amerika dengan harga yg rendah, tetapi dimana kepastian nya.

Sahabat ini turut menceritakan yang 45 pesawat ini  hilang daripada inventori RMAF dan rekodnya entah kemana, hakikat sebenarnya tiada rekod dalam inventori RMAF dan bagaimana ini boleh berlaku. Kemana menghilangnya jet jet ini?

Begitu juga dengan kes terbaru ini, kehilangan injin F5E yg bernilai 50 juta ringgit untuk sebuah. Dikatakan 40 orang dinasihatkan berhenti dari menjalankan tugas nya diTUDM ekoran dari kes ini, mereka tidak didakwa dan bunyi nya pun 40 orang yg terlibat, semacam dalam filem P.Ramlee pulak “Ali Baba dan 40 orang penyamun”.

Sementara itu, orang ramai telah terlupa tentang 45 pesawat yang Kerajaan Malaysia membayar tetapi tidak mengambil nya dan rekod nya tak tentu hala di inventori RMAF (Royal Malaysian Army Force).

Sekarang sebuk pula untuk menjual jet pejuang MiG-29 yg pernah di pertikaikan oleh bekas PM Mahathir dan bab helikopter NURI dan pengganti nya Eurocopter EC-725 pun masih lagi tidak selesai dan kini timbul pula pemasaalahan lain pula.

-bumirel ref:drrafick/sk