Polis diseru henti membuli orang ramai

Thursday, December 31, 2009


POLIS di Sabah diseru supaya berhenti daripada menyalahgunakan kuasa polis mereka untuk menekan, memeras, mengugut dan menyusahkan penduduk yang tidak berdosa.

 

Seruan berkenaan dibuat oleh mantan Ketua Daerah Sandakan, OKK Hassnar Ebrahim sebagai menggulas tindakan tidak profesional pihak Polis yang secara arbitari dan sesuka hati menyaman isteri beliau tetapi tidak berani hadir ke mahkamah pada hari mereka tetapkan untuk membuat pertuduhan.

Saman bernombor AD 106735 (refer gambar) di keluarkan oleh KPL 127053 Suhaimi Bin Seman memerintahkan Zaharah Tan @ Tan Mui Ling hadir di hadapan Majistret untuk menjawab pertuduhan kesalahan trafik didakwa dilakukan oleh Zaharah di Sandakan pada 23 November 2009.

Bagaimanapun setelah tiba di Mahkamah seawal jam 08.00 pagi pada 28 Disember 2009, Zaharah bersama beberapa ahli keluarganya mendapati mereka telah diperdaya oleh Polis yang mengamal budaya kerja tidak efisyen, tidak bertanggungjawab dan bersikap biadap.

Ketika di Mahkamah seorang kakitangan Mahkamah Majistret 2 memberi tahu bahawa kesnya ada dalam senarai dan Zaharah diminta tunggu sehingga dipanggil menyebabkan beliau terus menunggu sehinggga Majistret yang bertugas keluar.

Zaharah hanya menyedari ianya diperdaya oleh Polis setelah jam lebih kurang 11.15 pagi apabila semua kes yang disebut pada hari tersebut selesai dan semua yang hadir keluar daripada Mahkamah.

“Cuti hujung tahun ini telah terpaksa kami korbankan sebab saman dikeluarkan oleh anggota Polis tidak bertanggungjawab itu memerintah saya hadir di Mahkamah pada 28 Disember 2009,” tegas Zaharah yang meminta Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan campurtangan dalam isu berkenaan.

Tegas Zaharah, beliau sekeluarga yang sedang bercuti di Kota Kinabalu terpaksa kembali ke Sandakan dan menghabiskan masa dan tenaga datang ke Mahkamah kerana hormat kepada Undang-Undang dan tidak menyangka beliau akan diperbodohkan Polis sebegini rupa.

Lebih menjengkelkan dan menambah deritanya, Zaharah menekankan sikap tidak professional kakitanggan mahkamah yang seolah-olah bersubahat dengan polis enggan ‘mencatatkan’ (endos) pengesahan bahawa beliau sendiri telah datang ke Mahkamah untuk mendengar pertuduhan tetapi pihak Polis langsung tidak kelihatan.

Pejabat Mahkamah Majistret yang pada mulanya cuba melindungi tindakan zalim dan perbuatan terkutuk Polis, akhirnya terpaksa memanggil Inspektor Kumaran untuk menyelesaikan masalah akibat ketiadaan Polis membuat pertuduhan; setelah keluarga Zaharah meminta mahkamah tidak bersubahat dengan Polis melakukan jenayah sebaliknya mengambil sikap berkecuali selaku pengadil.

Oleh kerana tidak puas hati dengan budaya kerja polis Sandakan yang memperbodoh dan memperdaya orang ramai, Zaharah, dengan diiringi suami dan beberapa ahli keluarganya, membuat aduan kali kedua kepada Polis di Balai Polis Sandakan terhadap semua anggota polis yang bersubahat menyalahguna kuasa mereka untuk menyusahkan rakyat.

Menurut fakta, kes krew Sabahkini mendapati saman dikeluarkan terhadap Zaharah adalah atas kesalahan membuat U Turn di tempat yang ‘kononnya‘ tidak dibenarkan. 

Menurut Zaharah, sejak bertahun kawasan tersebut adalah tempat pusingan para pemandu dari arah Kg BDC ke Bandar Sandakan untuk berpatah balik ke arah BDC dan tidak terdapat sebarang tanda ‘No U-Turn’.

Apabila ditahan anggota Polis Trafik yang bertugas pada hari tersebut yang sama sekali enggan mendengar keteranggan dan alasan Zaharah lalu tanpa bersandarkan kepada fakta dan Undang-Undang telah mengeluarkan saman.

Sebagai tindak balas, Zaharah telah membuat laporan kepada Polis tentang tindakan arbitari anggota Polis Trafik berkenaan tetapi sehingga kini aduan Zaharah langsung tidak disiasat. Walaupun berulang kali Zaharah cuba hubungi Pegawai Penyiasat, namun beliau tidak pernah dipanggil untuk memberi keterangan.

Dalam pada itu, suami Zaharah, Hassnar memaklumkan beliau menasihati isterinya agar membuat laporan polis terhadap segala salah laku yang dilakukan anggota polis.

“Daripada pengalaman saya, polis pernah minta maaf daripada saya, tetapi kemudiannya mereka dakwa saya di mahkamah atas kesalahan yang mereka sendiri lakukan, kemudian bersandiwara mohon maaf. Beberapa bulan kemudian mereka dakwa saya di mahkamah seolah-olah saya melakukan kesalahan jenayah,” tambah Hassnar yang tidak gentar menghadapi polis dan mengheret mereka ke Mahkamah Undang-Undang.

-ZIELAH ASabahkini