Masjid Bujal tidak perlu lobang cacing

Monday, January 25, 2010



Kelmarin dalam akhbar Berita Harian, Menteri Dalam Negeri selaku Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Terengganu Darul Iman, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menegaskan polis akan memburu sehingga ke lubang cacing individu atau mereka yang terlibat dalam pembabitan membakar dua surau di Muar, Johor. Untuk teks sepenuh nya

 


““Saya sudah arahkan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan; Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dan Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff menjalankan siasatan menyeluruh berhubung kes itu dan mengheret mereka yang terbabit ke muka pengadilan,” katanya”.

Maka kita semua tidak perlu hairanlah, jika kelihatan beberapa trak polis atau FRU beserta para anggota nya berkeliaran selapas ini. Mungkin terdapat di padang padang atau ditempat yang difikirkan stratijik untuk mengesan mana mana lubang lubang cacing yang ada. Bermakna bertambah lagilah tugas tugas polis kita sejajar dengan kemajuan Negara menjelangnya sepuluh tahun lagi.

Mengapa pula beliau tidak mengarahkan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dan Ketua Polis Terengganu , bagi menjalankan siasatan menyeluruh berhubung kes meroboh Masjid Bujal di Kemaman? dan mengheret mereka yang terbabit ke muka pengadilan , termasuk dalang dan tukang robohnya.

Rasanya tidak perlulah pasukan keselamatan kita bersusah payah mengorek dan mencangkul tanah tanah yang ada untuk mencari lobang cacing dalam kes meroboh nya masjid ini.

Siasatan nya agak mudah dalam kes ini, tidak perlu mencari lobang cacing dan tanya saja pada Ketua Polis Kemaman, “ada tak cacinc cacing” yang dikepung dalam trajidi itu? dan Datuk Hishamudin boleh juga bertanya Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri yang juga MB dan ADUN bagi kawasan berkenaan dan juga MPK , Majlis Perbandaran Kemaman. Mereka dapat membantu.

Ringanlah sikit beban tugas para pasukan keselamatan kita, tidak perlulah cangkul cangkul atau jentolak untuk mencari ‘cacing cacing’ yang bersembunyi dan jentolak yang digunakan untuk meranapkan masjid Bujal dulu tidak ternampak kelibat nya, mungkin ianya juga boleh diguna di daerah Muar nanti untuk menegsan pembakar surau surau disana.

Kita sama sama perhatikan dan tenguklah apakah ada ‘double standard’ dalam penyelesaian dalam kes kes merosakan rumah rumah ibadat ini. Tidak tahulah pula berapa ribu ringgit yang bakal di berikan kepada surau surau ini untuk dibaikpulih. Kalau gereja di Shah Alam berpeluang mendapat 500 ribu ringgit seperti yang dijanjikan oleh PM kita, dan mungkin kerugian kepada surau surau ini masih lagi dalam siasatan, walaupun kerosakan agak kecil.