GST: "Gosok Sampai Terperangkap"? di tahun baru

Friday, January 1, 2010

   

GST (Gosok Sampai Terlena?) terus menekan rakyat bersama agenda yang dirancangkan. Ini merupakan satu motif UMNO mahupun satu pendekatan kerajaan BN bagi mensasarkan kelebihan pendapatan serta dapat menampung ekonomi beberapa golongan tertentu. Kita Rakyat tidak memahami sepenuhnya implikasi GST, sehingga ia dilaksanakan dan harga barangan terus melonjak ke atas. Ketika itu ia terlambat.

  

Umpama nya  Singapura sebuah negara kaya memiperkenalkan GST pada kadar 3%. Manakala kita sebuah negara yang kurang kaya mahu melaksanakan GST pada kadar 4%, apakah lonjakan ini? tetapi rakyat ramai yang terus terlena dengan GST (Gosokan Sayang Terkinji) semalam, apabila dilalaikan dengan upacara sambutan malam tahun baru.

 

Sambutan malam tahun baru disambut meriah bersama hadiah nya dihari pertama ditahun baru dengan pebambahan 20 sen harga gula. Apakah pelancaran GST yg bakal nanti

menanti itu nanti disambut meriah umpama malam tahun baru itu juga? atau GST itu juga bermaksud GST=Gula Sambut Tahun baru?     atau GST= Good Service Tax?

 

GST adalah satu takrif sistem cukai yang terancang, Semuanya penjual-penjual itu menjual, dari pengilang, pemborong untuk peruncit-peruncit, GST mengutip untuk ‘mata’ untuk kerajaan kita.

Berbeza dengan jualan keadaan semasa sebelum GST di lakarkan dan cukai perkhidmatan (SST) adakah satu makna untuk menghasilkan pulangan yg lebih mirip dengan sistem cukai. Satu pihak sahaja memainkan peranan dalam rangkaian itu, sama ada berkaitan dengan   bekalan itu mengutip SST untuk kerajaan. Jika pengeluar itu mengutip cukai, maka yang lain dinafikan untuk berbuat begitu.

 

Bayangkan sahaja penjual mempergunakan sistem GST apabila mereka menjual.

 

Sebagai contoh: Cukai Jualan untuk sabun Toilet adalah 10%. Dengan GST, pengeluar itu membayar 4% untuk kerajaan apabila beliau menjual ia untuk pemborong, pemborong pula  membayar kepada kerajaan satu lagi 4% apabila mereka membuat pula kepada satu peruncit misal nya ; dan apabila peruncit itu menjual pula untuk pengguna, dia membayar satu lagi 4% untuk kerajaan. Pengguna akhir nya membayar lebih daripada 12% dalam kumulatif GSTs untuk mendapatkan sabun yang di perniagakan tadi, atau > 20% lebih dalam cukai. (10% vs 12% ).

 

Jika rangkaian bekalan itu adalah lebih banyak menjadi 3 peringkat, pengguna itu berakhir membayar 4% lebih untuk peringkat tambahan setiap satu. Pengeluar Eg untuk Ejen (4%) kepada pemborong (4%) kepada peruncit (4%)dan  kepada pengguna (4%). Jumlah 16% (vs 10%) atau 60% lebih dalam cukai.

 

Jika cara GST ini terus terjemahkan di negara kita, bermakna orang ramai atau rakyat negara ini tidak dapat tidak terpaksa lalui juga dan yang nyata kita semua membayar dengan harga yang sangat tinggi serta tidak setimpal dengan pulangan yang ada.

 

Adakah GST juga bermakna: Golongansana Sah Terbabit? atau merupakan satu “perbendaharaan yang merampas susu untuk rakyat”

 

'Bila anda mempunyai sebuah kerajaan yang tidak dapat mengurangkan pembaziran kewangan dan membendung rasuah, perkara terbaik seterusnya adalah untuk mengenakan cukai ke atas rakyat dan menekan kehidupan rakyat terus menerus' dan sebagai perbandingan dengan kemewahan yang di lakukan oleh pimpinan kita sepertimana pada Ahad lepas, 13 Disember 2009, Kabinet itu menempah seluruh Ballroom bagi Mandarin Oriental di KLCC untuk mesyuarat kabinet.

Bukankah  ini satu pembaziran wang Rakyat? Adakah kompleks Putrajaya kita yang ada tidak mampu untuk menampung majlis ini dan adakah ia  buruk dan  tidak cukup bagus untuk para  menteri itu mengambil peluang untuk "bercakap tentang kerja" serta mayalurkan maklumat kepada rakyat semua.

 

 

“… dan  akhirnya TPM dan Rais Yatim menolak cadangan PM untuk 1 Malaysia”.

 

- mjr ref:sabahkin