Dua pihak gembira? & tindakan bijak dalam kes ini kata Noordiyana

Sunday, March 7, 2010



Setelah sekian lama kita mengikuti perkembangan kerenah YB kita ini, sekarang jawaban pasti telah diketahui. Walaupun diberi sedikit masa untuk dibuat rayuan, namun difahamkan yang beliau ini tidak akan membuat rayuan.

Orang yang amat gembira dengan keputusan ini adalah geng geng BN, kerana pada pandangan mereka hal ini merupakan titiktolak masaalah 'porakperanda' nya yang dihadapi PR.


Perlu diingat juga sebahagian besar dari keluarga PR turut gembira dengan tindakan lembaga disiplin PKR itu yang memecat Zulkifnor atau YB Zulkifli Nordin dari PKR ini, kerana meragui kerenah nya semacam 'api dalam sekam' seandainya terus dikekalkan dalam PKR seandainya tidak merubah, dan kita ikuti bicara pandangan ini hasil tulisan Nordiayana razis seorang penulis bebas.

Tindakan Majlis Kepimpinan Tertinggi Pusat memecat Zulkifli Noordin sebagai ahli PKR yang diumumkan oleh Ketua Umum PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim adalah satu tindakan yang tepat dan bijak. Keputusan pemecatan ini diambil setelah melalui beberapa proses termasuk menghadapkan Zulkifli Noordin ke Lembaga Disiplin Parti.

Malangnya, Zulkifli sekali lagi menampakkan tindakan yang tidak rasional apabila bertindak keluar selang sejam kemudian dengan alasan bahawa panel jawatankuasa disiplin sepatutnya dianggotai oleh panel-panel yang beragama Islam kerana menurut beliau ianya membabitkan isu kalimah Allah dan agama Islam.

Padahal beliau dihadapkan ke lembaga disiplin adalah kerana bidasannya terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang dan laporan polis beliau ke atas ahli Parlimen Shah Alam dan Exco Kerajaan Negeri Selangor, Khalid Samad.

Namun dakwaanya itu di tolak kerana menurut Setiausaha Agung ianya tidak ada kena mengena dengan isu kalimah Allah.

Kita tidak tahu di mana arus pemikiran Zulkifli, apa yang kini bermain di benak fikirannya? Apakah beliau juga akan menuruti jejak langkah petualang-petualang parti yang lain dan menyertai pasukan ‘katak si katak lompat?’.

Kemungkinan-kemungkinan itu tiada mustahilnya, kerana mengambil contoh ‘attitude’ beliau yang agak agresif dan lantang membidas kepimpinan Pakatan Rakyat. Apakah beliau telah lupa, tanpa penyatuan tiga parti komponen pembangkang, PAS dan DAP, Pakatan Rakyat tidak akan teguh seperti hari ini.

Atau adakah insan degil yang bernama Zulkifli Noordin dengan niat menghuru-harakan situasi dan ingin melihat perpecahan dalam parti? Memandangkan latarbelakang pendidikan beliau, kita percaya dia mampu untuk berfikir secara rasional atau adakah beliau sudah tidak mampu berfikir secara rasional atas ‘dorongan’ atau ada ‘imbuhan’ atas setiap perlakuan buruknya sedang menanti?

Andaian ini tidak ada mustahilnya bila mengenangkan segala perbuatannya seolah-olah ingin menghancurkan PKR dengan membidas kepimpinan Pakatan Rakyat? Kemungkinan wujudnya ‘dorongan’ dan ‘imbuhan’ memang lebih terarah ke laluan itu kerana seandainya beliau tidak berpuashati dengan kedua-dua pemimpin berkenaan, apakah tiada jalan perbincangan secara professional?

Adakah beliau tidak sedar bahawa perbincangan secara professional adalah suatu proses permuafakatan yang terbaik. Jelas terlihat bahawa Zulkifli Noordin dengan niat busuknya semata mata untuk menghancurkan PKR, maka keputusan memecat beliau adalah jalan terbaik demi menyelamatkan PKR.

Kita tidak akan merasa kehilangan kerana kita telah biasa menghadapi ‘kehilangan terancang’. Jadi, seandainya hilang lagi seorang, ianya tidak memudaratkan PKR. Malah kita menganggap ianya suatu proses ‘pemutihan dalaman’ meminggirkan anasir-anasir jahat dan kurang sihat dalam PKR dek musuh dalam selimut.

Beliau barangkali sudah lupa bahawa kedudukan yang beliau perolehi pada hari ini adalah kerana kemenangan yang di berikan pengundi atas tiket PKR. ‘Without PKR, he is NO BODY!’. Begitu mudah beliau menidakkan peranan PKR dalam menjana kemenangannya dalam pilihanraya yang lepas. Bak kata Karam Singh Walia, "ibarat kacang lupakan kulit."

Zulkifli Noordin juga telah diminta untuk mengosongkan kerusi Parlimen Kulim yang di sandanginya. Saya percaya kita harus berikan laluan kepada insan yang lebih memahami erti persaudaraan dan permuafakatan dalam Pakatan Rakyat.

Kita lebih mendambakan seorang pemimpin yang ikhlas dan jujur dalam memperkasakan perjuangan parti. Kita lebih mengutamakan pemimpin yang bekerja demi pengundi yang telah mengundinya dan bukan untuk kepentingan agenda peribadinya.

Kepada Zulkifli Noordin, PKR telah membuka seluas-luasnya peluang anda untuk menyertai kumpulan petualang yang dipimpin oleh Salahuddin Hashim yang bermain peranan di balik tabir ‘berdangdut dengan The Big Mama.’ Teruskan cita cita rakusmu.

-mamat ref:noordiyana razis/s/kini.