1Malaysia hanya sekadar nama: Pang Chaw

Saturday, April 10, 2010

Konsep 1Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak akan tidak menarik perhatian rakyat di negara ini, Kata Pengerusi...


Dewan Perhimpunan Penyokong Pas, Hu Pang Chaw.

Menurutnya, Gagasan 1Malaysia hanyalah berkisar kepada nama yang gah, sebaliknya tiada pembaharuan melalui pemerintahan yang diterapkan Perdana Menteri.

“Tiada apa yang baru, ia hanyalah sekadar nama yang sedap tetapi tiada pengisian yang jelas,” katanya kepada Sinar Harian ketika mengulas konsep 1Malaysia yang diperkenalkan Najib selepas genap setahun mengambil alih kepimpinan negara.

Sebelum ini, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa pembentukan gagasan tersebut mendapat nasihat daripada syarikat perunding Apco Worldwide (Apco) iaitu syarikat yang dikaitkan dengan pembentukan slogan 1Israel pada tahun 1999.

Phang Chaw turut mempersoalkan kewajaran Perdana Menteri yang memperkenalkan konsep itu sedangkan ia sepatutnya ia sudah menjadi teras kepada mana-mana pemimpin yang menjadi ketua negara.

Dalam pada itu, ditanya adakah konsep itu akan diuji dalam pilihan raya Hulu Selangor, beliau berkata, rakyat memberi undi berdasarkan kepada parti yang menjaga kebajikan rakyat.

“Saya tidak nampak ia menjadi kelebihan kepada BN, malah jika Perdana Menteri mahu konsep 1Malaysia, sudah tentu beliau tidak perlu berfikir panjang untuk meletakkan calon MIC,” katanya.

-siharian6