Kerajaan perlu tambahkan ladang babi?

Sunday, May 2, 2010

Harga jualan daging babi akan terus meningkat naik mendadak sekiranya jika kerajaan kita tidak membenarkan lebihbanyak lagi ladang-ladang babi untuk dibuka dan diushakan, kata Pengerusinya Malaysia Association Pork Sellers, Goh Chui Lai.


Goh Chui Lai berkata harga daging babi di Malaysia sekarang 30% lebih tinggi daripada yang dijual di Thailand, Vietnam, China dan Filipina.

“Malah sejak Januari, harga telah bertambah dari RM7.60 hingga RM7.90 se kg,” katanya, menambah bahawa langkah kerajaan bagi mengimport daging babi dari Kanada dan Eropah tidak dapat mengatasi masaalah ini dan tidak membantu penurunan harga dipasaran tempatan.

Bercakap di satu sidang akhbar di sini semalam, Goh berkata daging babi di Thailand telah dijual pada RM600 setiap 100kg, dan kira-kira RM550 setiap 100kg di Vietnam dan China.

“Kerajaan kita perlu memberi lebihbanyak permit-permit untuk pembukaan ladang-ladang babi,” katanya, beliau menambahkan lagi bahawa kenaikan harga daging babi itu akan membebankan orang ramai.

Johor Baru Small Presiden Persatuan Perniagaan Johor Baru Small, Chin Yoke Weng berkata jika harga untuk daging berterusan sebegini, pengguna-pengguna terpaksa mendapakan bekalan dengan alternatif-alternatif lain.

“Kemudian penjaja-penjaja terpaksa menghentikan penjualan daging babitersebut,” katanya.

Chin berharap kerajaan akan melihat perkara itu sebelum tiba hari pesta Duan Wu Festival bulan depan, yang bakal orang ramai mencari bekalan daging ini.- tsta29