Larikan kereta Polis walau tangan bergari

Tuesday, May 25, 2010


Walaupun tangan masih dikenakan gari, para suspek yang syaki melakukan sesuatu kesalahan, seeloknya kita semua tetap berhati hati. Sama ada pasukan keselamatan mahupun orang orang awam.


Umpamanya baru baru ini di Kota Bharu, pasukan Polis membawa seorang tahanan dari lokap Ibupejabat Polis untuk membawanya ke Pasir Tumbuh dalam satu siasatan kes kecurian kenderaan.

Kejadian petang itu, Mohd Zaidi Majid, 33 tahun, yang digari ketika dia ditinggalkan bersendirian dalam kenderaan, telah Berjaya melarikan diri dengan memandu kereta Waja yg di gunakan pasukan polis itu.

Tiga orang polis itu tidak menyangka sama sekali yg tertuduh itu boleh bertindak sedemikian. Beliau telah berjaya memandu hampir sejauh 40 kilometer sehingga ke kampong Pulai Chondong, Machang, sebelum meninggalkan kenderaan itu disitu.

Menurut Ketua Polis Daerah Kota Bharu ACP Zahruddin Abdullah, beliau berkata pesalah itu masih tidak dijumpai lagi dan mereka percaya beliau masih bersembunyi dikawasan berhampiran.

Tambah ACP Zahruddin lagi, yg suspek itu akan dibawa ke Pasir Tumbuh untuk proses pengecaman itu telah melepaskan diri dan membawa lari kenderaan itu walaupun tangannya telah digari, katanya.

ACP Zahruddin berkata, ketika kejadian, dua daripada anggota polis berkenaan pergi ke sebuah bangunan berhampiran untuk menjalankan siasatan manakala seorang lagi mengawal suspek.

Namun, ujarnya, anggota polis yang mengawal suspek berada di luar kenderaan dan ketika itulah suspek mengambil kesempatan melarikan dirinya

Walaupun keadaan nampak lucu tetapi ianya agak serius dan pihak polis perlu lebih berhati hati untuk keselamatan dan sebagainya. -mjr/um