TV3, Polis, Aminulrasyid & pengamatan kita

Saturday, May 1, 2010


Seribu satu pertanyaan belum terjawab dalam benak kita.


Kematian Aminulrasyid Hamzah ditembak polis kerana tidak berhenti setelah diarah pihak polis untuk berhenti. Suatu peristiwa tragis, sedih dan menyayat hati ibu bapa dan keluarga Allahyarham Aminulrasyid dan syahdunya turut dirasa oleh rakyat jelata. Kita masih dalam trauma kematian pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Seksyen 9, Shah Alam itu.

Menurut Berita TV3 bahawa polis mengejar pemandu kereta yang dipandu oleh Aminulrasyid dalam masa yang sama kononnya kereta itu menuju nak melanggar polis. Kalau mengikut istilah polis ‘mengejar’ ertinya polis di belakang kereta yang dipandu Amirulrasyid. Kalau dikatakan kereta yang dipandu Amirulrasyid ‘menuju kearah polis’ ini bererti polis dan kereta yang dipandu Amirulrasyid ‘bertentangan?’ Yang mana satu cerita betul?

Kalau pun kereta yang dipandu oleh Amirulrasyid menuju kearah polis, "Daripada menembak mangsa tanpa lesen itu, polis punya pilihan untuk mengelak ketepi laluan?" Apakah mesti dihukum tembak kalau seseorang memandu tanpa lesen itu atau lari semasa diarah berhenti oleh polis?

Polis tentunya punya walkie talkie, boleh meminta bantuan peronda yang lain untuk mengejar Amirulrasyid daripada polis menggunakan senjata untuk membunuh budak yang baru berusia 15 tahun itu.

Berita TV3 melaporan bahawa sudah 4 tahun polis meminta peruntukan kepada Kementerian Dalam Negeri untuk membeli ‘video’ untuk merakamkan apa sebenarnya berlaku sekiranya ada kejadian buruk berlaku tetapi Kerajaan tidak ada wang peruntukan.

Kita sangat hairan sikap Kerajaan UMNO/BN kalau dalam PRK Hulu Selangor beratus juta RM dapat diagehkan dalam sekelip mata tetapi sekadar membeli ‘VIDEO’ untuk merakamkan jenayah, Kerajaan tiada wang peruntukan? Apa sudah jadi dengan Kerajaan UMNO/BN ini?

Kita dengar cerita cerita orang kedai kopi 1Malaysia sudah genap; "Kugan mati dalam kawalan polis, Teo Beng Hock mati dalam kawalan SPRM dan Amirulrasyid mati ditembak polis maka genaplah sudah slogan 1Malaysia". Ini cerita kedai kopi saya kurang yakin, saya tidak tahu apa perasaan pengundi 1Malaysia slogan Dato’ Najib?

Memanglah IGP Musa Hassan mengugut rakyat, kita terbaca dalam portal internet bahawa beliau akan arahkan anggota polisnya tidak mahu lagi menangkap Mat Rempit dan menjaga jenayah di kawasan-kawasan tersebut. Musa Hassan berlagak macamlah dia yang bayar gaji anggota angota polis tersebut. Seolah-olah semua anggota polis itu, dia yang punya.

Kita difahamkan sebuah panel khas yang ditubuhkan, tidak akan menjalankan siasatan sendiri sebaliknya berfungsi memantau siasatan polis. Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop, yang mengetuai panel itu, berkata panel khas itu akan memastikan siasatan yang dijalankan polis dilakukan secara adil dan telus.

Boleh percayakah siasatan polis yang dipantau oleh Menteri UMNO/BN? Kenapa tidak bentuk Suruhanjaya Siasatan DiRaja yang diketuai oleh Tan Sri Lee Lam Thye, Professor Khoo Kay Kim dan Professor Agus?

Bukan apa, cuma wibawa polis ini sudah banyak dipertikaikan oleh rakyat. Bukan tidak yakin tapi masih kurang percaya imej polis ini belum sembuh sepenuhnya selagi Musa Hassan belum bersara kata orang kedai kopi.-halikzaman