Yes, she's your First Lady

Sunday, May 16, 2010


Berikutan laporan kami pada 7 Mei lalu mengenai status Wanita Pertama di Malaysia, terdapat pendapat yang bercampur dengan gelaran itu dan...


terdapat juga pelbagai kritikan-kritikan tentang gelaran kepada yang menjadi ‘first Lady’ itu.

Kami di Mirror Malaysia mencari satu penjelasan dari pengamal2 protokol yg berpengalaman, dan mereka bersetuju yg ‘Wanita Pertama’ itu gelaran sesuai untuk isteri perdana menteri sekarang, Datuk Najib.

Untuk sebagai pengulongan, kami melaporkan itu iklan warna penuh diwujud di New York Times pada 16 April lalu yg mengalu-alukan Puan Rosmah untuk Epal Besar, yg dilapurkan Mirror Malaysia sebagai “New York Times on April 16 to welcome Rosmah to the Big Apple”,di mana beliau telah menerima satu anugerah keselamatan antarabangsa dan keharmonian dari pemimpin-pemimpinsyarikat perniagaan di bandaraya itu.

Telah dibentangkan anugerah oleh bekas Setiausaha Negara Lawrence Eagleburger di satu acara dirasmikan oleh pelakon Academy Award-winning, Jamie Foxx dengan persembahan oleh penyanyi sensasi Leona Lewis dan Boys Choir Harlem.

Award bertujuan untuk acara kemuncak Rosmah usaha-usaha kebajikan dan untuk menyambut hubungan yang baik antara Malaysia dan New York.

Kos iklan, yang dikatakan dibayar oleh sebuah syarikat berkaitan dengan Ketua Menteri Sarawak Abdul Taib Mahmud, dikatakan sebagai RM10million satu kos yg amat besar!

Kecaman yang diikuti termasuk panggilan-panggilan untuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia merisik sumber dana biasa serta berkait dengan tajaan iklan.

Terdapat juga cadangan-cadangan untuk Rosmah untuk membuat permohonan maaf secara terbuka di istana itu kerana membenarkan penggunaan 'Wanita Pertama' yang di anggap satu perkara menghasut

Satu orang pembaca memberi responsterhadap laporan itu seperti berikut:

Perbandingan terbaik sebagai Wanita Pertama adalah kepada United Kingdom dan tidak Amerika Syarikat.

UK mempunyai satu pemerintahan beraja yang pada masa ini diketuai oleh Queen Elizabeth. Ia mempunyai Perdana Menteri, seperti di Malaysia.

Di United Kingdom isteri Perdana Menteri adalah dirujuk untuk sebagai Wanita Pertama.

Mengambil UK sebagai satu model, Rosmah pula adalah Wanita Pertama di Malaysia.

Ia satu royalti gelaran (yang lebih sesuai untuk seorang orang biasa). Ia tidak bahkan disebut dalam Federal Di UK, Queen Elizabeth ialah pemerintah mutlak (seorang raja bakal sejak lahir), manakala di Malaysia, Yang Di-Pertuan Agong ialah satu raja berperlembagaan (mematuhi kepada peruntukan-peruntukan perlembagaan Federal) yang memegang kedudukan tertinggi selama lima tahun sebelum persidangan Rulers memilih satu Yang Di Pertuan baru.

Pada pendapatnya seorang pegawai disana, ia adalah sesuai untuk Rosmah, menjadi isteri pemimpin d tertinggi di negara nya, akan diberikan gelaran Wanita Pertama.

Walaupun ini, dia menjelaskan Perkara itu 32 (1) Perlembagaan Persekutuan menyatakan yang Kepala Utama Kuasa protokol ditambah: Ini benar ada, tetapi Yang Di Pertuan Agong menjuruskan kepada satu satu badan politik, dia se elok nya menjauhi politik.

Pandangan saya adalah diasaskan hirarki politik. Dalam politik, perdana menteri (atau presiden di negara-negara yang republik-republik) ialah pemimpin yg dilantik

Kedua Presiden negeri United Amerika dan Perdana Menteri British adalah dipilih untuk jawatan-jawatan masing-masing mereka. Begitu juga Perdana Menteri kita.

Berhubung honourific Tuan Yang Terutama, pengamal protokol berkata di sana bukan setara gelaran di Malaysia, di mana asas Katanya hal-hal protokol yang melibatkan Kerajaan rakyat Malaysia tergolong dalam skop Ceremonial dan bahagian Sekretariat persidangan PM. Department. Media dan orang lain boleh merujuknya mereka untuk sebarang pertanyaan mengenai protokol . - Honeymah Dylyani