Maradona menyindir Pele

Saturday, June 12, 2010


Pelatih Argentina Diego Armando Maradona menyindir legenda Brasil, Pele,...

yang dikatakan tak pernah mennyokong Piala Dunia diadakan di Afrika Selatan. Menurut Maradona, Pele seharusnya malu karena Afrika Selatan sebagai negara menbangun ternyata cukup berkemampuan sebagai tuan rumah.

Pele memang tak pernah setuju Piala Dunia dilaksanakan di Benua Afrika itu.Mungkin Ia bimbang apa yang terjadi dengan pasukan Togo di Piala Afrika pada Januari lalu akan menimpa 32 pasukan lain yg menyertai Piala Dunia.

Memang harus diakui, tahap cabaran di Afrika Selatan cukup tinggi. Tetapi jika dengan persiapan dilakuikan terlebih awal dan banyak pekara perlu diambilkira oleh Afrika Selatan, Maradona merasa yakin akan akan kemampuan Negara itu sebagai tuan rumah.

"Ketika tragedi menimpa pasukan bola Togo sebelum Piala Afrika berlangsung, ada seseorang yang biasa memakai nombor 10 dipunggung nya tidak percaya Piala Dunia boleh berada di sini," sindir Maradona.

Jurulatih berusia 49 tahun itu juga memuji kejayaan Afrika Selatanl sebagai tuan rumah.

"Dengan sukacita nya saya akan memberi tahu Anda bahwa kami sangat gembira di sini. Kami memilih tempat yang tepat untuk berlatih, membentuk pasukan, dan istirahat. Ketika saya datang ke Afrika Selatan, suasana sebegini inilah yang saya cari," kata Maradona lagi. – ref:komp