Iran pula perintah Garda Revolusi iringi misi ke Gaza

Monday, June 7, 2010


Pasukan elite Iran, Garda Revolusi, bersedia untuk memberikan kawalan tentera bagi mengiringi kapal barang yang boleh memecahkan blokade Israel terhadap Gaza, seorang wakil pemimpin tertinggi Ayatollah Ali Khamenei berkata, kelmarin 6/6/2010.

"Pasukan angkatan laut Garda Revolusi telah siap sepenuhnya untuk mengawal konvoi perdamaian dan pembebasan ke Gaza dengan semua kekuatan dan kemampuannya," tegas Ali Shirazi, wakil Khamenei lapur dari pejabat berita setengah resmi Mehr.

Campur tangan oleh tentera Iran bakaldianggap provokatif oleh Israel yang selalu menuduh Iran menghantar senjata kepada pejuang Hamas, gerakan Islam yang memerintah Gaza.

Isnin lalu tentara Israel membunuh sembilanbelas aktivis di atas sebuah kapal dalam konvoi yang berusaha untuk menhantar bantuan kemanusiaan ke Gaza, kejadian yang menimbulkan kebencian ramai masyarakat dunial, khususnya di negara-negara Islam.

Shirazi menyatakan, Iran akan mendorong lagi agar antarabangsa berusha untuk menghentikan blokade itu. "Kami akan membuka musuh kami pada aksi global secara spontan dan tidak akan membiarkan mereka mencapai tujuan keji mereka."

Sementara itu, PM Benjamin Netanyahu, mengatakan, Israel akan terus mencegah kapal yg merapati pantai dan pembangunan "pelabuhan Iran di Gaza", merujuk kepada sokongan Iran kepada Hamas.

Garda Revolusi, dengan angkatan laut, angkatan udara, dan struktur komando diasingkan dari pasukan bersenjata lainya, dianggap sangat setia pada pemimpin tertinggi. "Jika pemimpin tertinggi mengeluarkan perintah untuk ini, pasukan angkatan laut Garda Revolusi akan melakukan semampunya untuk mengamankan (konvoi) kapal itu," kata Shirazi. "Tugas Iran untuk membela rakyat Gaza yang tak bersalah."

Israel dan sekutunya, AS, telah menolak untuk mengesampingkan tindakan tentera terhadap Iran untuk mencegahnya berkemampuan untuk membuat senjata nuclear sesuatu yang Israel anggap sebagai ancaman terhadap keamanan hidupnya.

Menurut Teheran, program nuklearnya untuk pembangunan dan tujuan medis, dan musuh-musuh bersenjata nuklearnya munafik karena ingin menghalang kemajuan teknologinya.- ref:kompa