Tegasnya Nicaragua perlu dihormati, Malaysia apa cerita?

Thursday, June 3, 2010


Ketegasan Negara Nicaragua perlu dihgormati, Negara tersebut dengan tegas mengambil tindakan untuk memboikot Israel dan memutuskan hubungan nya dengan Negara Yahudi itu.

Nicaragua memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel. Nicaragua adalah menjadi negara pertama yang mengambil keputusan untuk memutuskan hubungan diplomatic sebagai bentuk memprotes kepada penyerangan Israel terhadap misi kemanusiaan ke atas Kapal Mavi Marmara.

"Nicaragua memutuskan hubungan diplomatiknya mulai hari ini dengan negara Israel," kata Ketua Perhubungan Rosario Murillo, istri Presiden Daniel Ortega, dalam kenyataan nya di Radio Ya.

Pemerintah Nicaragua mengambilkira, serangan terhadap misi kemanusiaan merupakan pertentangan terhadap undang undang antarabangsa dan kemanusiaan. Mereka pun secara pantas menegaskan sokongan kepada rakyat Palestin dan mendesak agar blokade atas Jalur Gaza dihentikan.

Nicaragua pernah memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel pada tahun 1979 ketika Ortega berkuasa untuk kali pertama setelah memimpin revolusi Sandinist yang berhaluan kiri. Hubungan itu dipulihkan kembali oleh penggantinya, Violeta Chamoro, setelah belia terpilih pada tahun 1990.

Tindakan itu membawa Nicaragua segaris dengan rejim-rejim kiri di Amerika Latin. Venezuela dan Bolivia memutuskan hubungan dengan Israel pada tahun 2009 sebagai protes terhadap serangan Israel di Jalur Gaza. Begitu juga dengan Cuba sudah memutuskan hubungan diplomatic dengan negara Yahudi itu sejak 1973.

Apa pula cerita dengan Negara kita, Malaysia? dengan Apco nya… Malaysia boleh!