Duta British di Lebanon mungkin dipecat kerana memuji Ayatollah Fadhlullah pengasas Hisbullah

Sunday, July 11, 2010

Duta British di Lebanon Frances Guy semasa berjumpa Mohammed Hussein Fadlullah.

Englandtelah menghapus lapuran catatan dalam blog Duta Besar nya di Lebanon, Frances Guy, yang memuji Allahyarham Ayatollah Fadhlullah...

yang juga merupakan antara pengasas Hisbullah. Penghapusan tulisan itu dilakukan kerana menerima tekanan dari Rejim Zionis Israel.

Television BBC menyebutkan bahwa catatan Duta Britain di Lebanon itu membuat Tel Aviv menjadi geram dan marah Dalam catatannya, Duta England itu menulis, "Ayatollah Fadhlullah adalah seorang yang terhormat dan seorang politisi besar. Siapapun yang menemui Ayatollah Fadlullah, akan merasa puas dan nikmat dalam pertemuannya. Saya termasuk orang yang selalu puas dan nikmat ketika menemui Ayatollah Fadhlullah.

Untuk itu, saya benar-benar merasa kehilangan sesaorang yang baik diatas kewafatan nya.

Frances Guy telah menulis da;lam blog nya jumaat lalu.

Kementerian Luar Negeri Britain setelah mengetahui berkenaan dengan catatan tersebut, menilainya sebagai hal yang tidak sesuai dan harus dihapus dari simpanan resmi kerajaan nya. Pegawai kerajaan Inggeris itu juga menyatakan bahwa kenyataan Frances Guy itu hanya mewakili pribadi, bukan bagi pihak kerajaan.

Sebelumnya, Israel mengkritik pujian Frances Guy itu terhadap Ayatollah Fadhlullah, dan menyebut ulamak Lebanon ini sebagai tokoh yang tidak layak dipuji. Menurut laporan lain pula, kerajaan England ditekan Israel supaya memecat Duta Besar itu yang telah berkhidmat diLebanon sejak tahun 2006. - mat/irib