Komando Terakhir "September Hitam" Kembali Ke Rahmatullah

Wednesday, July 7, 2010


Laila Khalid antara ahli kumpulan September Hitam berjuang menentang Israel.

Antara peristiwa yang sukar dilupakan suatu tika dahulu salah satu kejadian trajis di Olimpik Munich 1972 di Jerman . Mungkin jenerasi kebelakangani ini ramai yang tidak mengetahui sejarah peristiwa yang ditinggalkan ini.

Salah seorang perancang utama serangan terhadap atlet Israel disukan Olimpik Munichen 1972, telah meninggal dunia di Suriah.

Mohammed Oudeh, yang juga dikenal dengan panggilan Abu Daoud, adalah seorang pemimpin Black September yang merupakan anggota kumpulan militan Palestin yang berada di belakang serangan di Munich itu, yang menyebabkan sebelas atlet Israel terbunuh.

Dia telah meninggal pada usia 73 tahun. Tidak ada penerangan khusus mengenai kes kematian Mohammed Oudeh ini.

Drama September Hitam!

Pada tarikh 5 September 1972 lalu di saat Pesta Sukan Olimpik sedang berlangsung di Munich, Jerman, sekumpulan orang Palestin yang ada hubungan dengan organisasi Black September ini telah memasuki perkampungan atlet Olimpik dan membunuh 11 orang atlit Israel.

Mereka menuntut pembebasan ratusan warga Palestin dari tahanan penjara penjara di Israel.

Seorang warga Israel terbunuh pada waktu subuh, mangsa yang kedua dibunuh dalam proses rundingan, dan pada malam hari disepakati bahwa para penyerang dari Palestin dan para mangsa mereka akan pergi ke sebuah bandar tentera, kemudian menaiki beberapa helikopter untuk keluar dari Jerman.

Pihak polis Jerman mencuba melakukan operasi penyelamat yang berakhir dengan tragedi: sebelas orang atlet Israel terbunuh.

Damaskus merupakan antara tempat yang menampung belasan ribu penduduk Palestin.

Tiga penyerang berjaya melepaskan diri namun kemudian tertangkap bersembunyi di bahagian lain di bandar itu.

Beberapa hari setelah peristiwa itu, PM Israel, Golda Meir, secara rahasia memerintahkan agen perisik rahasianya, Mossad, untuk memburu dan membunuh semua mereka yang melakukan perancangan dan pelaksanaan pembunuhan di Munichen itu.

Golda Meir mengetahui "Komite X" yang bertanggung jawab dan mengesahkan operasi operasi yang memburu para tertuduh di seluruh Eropah dan Timur Tengah. – mat/bbcco