Supermodel Naomi Campbell Terlibat Jenayah Perang

Thursday, July 1, 2010


Sebuah pengadilan jenayah perang, Rabu 30/6, memutuskan, agar hakim dapat memanggil supermodel Naomi Campbell bersaksi atas sebuah "blood diamond" yang diperoleh Campbell dari bekas Presiden Liberia, Charles Taylor.

Aktris Mia Farrow juga perlu dipanggil untuk menjadi saksi bahwa Campbell diberi berlian kasar oleh Taylor ketika makan malam yang di adakan oleh bekas presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela, pada September 1997. Campbell telah menolak untuk memberikan bukti tentang masalah tersebut, tetapi Farrow dan bekas agen model itu, Carole White, bersedia untuk melakukannya.

Peguam menuduh, berlian kasar itu termasuk berlian yang diperoleh Taylor dari para pemberontak Sierra Leone. Taylor lalu membawanya ke Afrika Selatan untuk menjualnya atau menukarnya dengan senjata. Taylor 62, telah diadili di Den Haag sejak Januari 2008 kerana ada kaitan 11 dakwaan jenayah perang dan kejahatan terhadap kemanusiaan ekoran dari perang tahun 1991-2001 di negara jiran Sierra Leone.

Taylor dituduh telah memain peranan dalam perang di sana dengan mengheret pemberontak Front Persatuan Revolusioner (RUF). Sebagai ganjaran atas senjata itu, Taylor mendapat "blood diamonds", nama yang diberikan untuk berlian-berlian yang didapati di daerah-daerah yang dikuasai pemberontak Afrika dan dijual untuk perbelanjaan perang. RUF dipersalahkan karena nmelibatkan ribuan warga sipil pada perang paling kejaml dalam sejarah moden, yang dikatakan terbunuh sekitar 120.000 jiwa.

Jaksa kehakiman mengatakan, mereka tidak mengetahui tentang berlian Campbell, yang mereka anggap sebagai "material" dalam kes tersebut, sehingga jun 2009 ketika mereka sudah menutup penyiasatan, yang sekarang dalam tahap mendengar keterangan saksi-saksi lain. – mat/komp/I