Anwar berucap di Hotel Four Season, Jakarta semalam.

Monday, September 27, 2010


Tokoh utama pakatan pembangkang Malaysia Anwar Ibrahim melawat Indonesia dan membuat ucapan umum nya di Hotel Four Season, Jakarta, Minggu kelmarin 26/9/2010.

Dalam ucapan nya beliau menyentuh juga apa yang berlaku baru baru ini antara Indonesia dan Malaysia yang mana boleh membawa ‘konfrantasi baru’ antara dua kerajaan ini. Anwar Ibrahim berpendapat, konflik Malaysia-Indonesia dapat terselesaikan jika pimpinan kedua negara bertemu dan menyatakan kepentingan masing masing di peringkat tertinggi.

Ucapan beliau dijujulkan sebagai "Reformasi Politik dan Demokrasi di Malaysia, Menuju Persahabatan Setara Indonesia-Malaysia" di hotel Four Seasons, Setiabudi, Jakarta Selatan.

Apalah salah nya mereka bertemu dan memfokuskan masaalah masing masing, umpama nya apakesahnya dengan TKI @ Tenaga Kerja Indonesia, apapula cerita bab persempadanan, se eloknya kemukakan dengan jelas. Tetapi kedua dua pimpinan itu hanya berbalas cakap, ‘aku kat rumah aku, kau kat rumah kau’ dan penyelesaian nya ‘begitulah’ yang terhasil.

Anwar terus menekankan agar masyarakat kedua Negara ini menyatakan sokongan kepada apa yg baik dari penjelasan kedua dua pimpinan mereka. Begitu juga sama ada semua rakyat seperti generasi generasi muda, para mahasiswa mahupun pertubuhan pertubuhan NGO dan sebagainya, dan ini pada pandangan saya ianya agak kurang dimainkan sehingga kini.

Dalam perhimpunan di hotel itu juga Pengarah Eksukutif Soegeng Sarjadi Encik Fajroel Rachman berkata “Pemimpin Indonesia sekarang belum memiliki visi dan misi yang kuat untuk melaksanakan kepentingan Negara nya sendiri” perlu bersikap lebih proaktif tambahnya lagi.

Kemudian dalam pertemuan itu juga, menurut Anwar pimpinan kedua negara harus membahas kebebasan perundangan, kebebasan media, serta mengawal kumpulan kumpulan ekstrim. "Kita jangan dengan sikap membantah dengan membakar bendera, membaling najis,itu saya tidak setuju, tidak perlu begitu. Saya juga tidak setuju jika sikap yg agak keterlaluan dari pimpinan Malaysia," sambung Anwar lagi.- editor/komp dll