Inilah generasi pelapis Al Qaeda... aduuh

Friday, October 22, 2010


Al-Qaeda merupakan sebuah kumpulan yg penuh kontraversi kepada mereka terutama nya Amerika dan rakan spesisnya, mahupun kepada yg memusuhi Islam ‘am nya, karena semua para ahli kumpulan itu kesemuanya beragama Islam

Setelah kesekian lama nya kumpulan itu diburu, dah para pimpinan nya sudah meningkat usia dan kini lahirlah ramai warisannya dan bakal menjadi kelompok pelapis pertubuhaan itu.

Walaupun kumpulan utama Al Qaeda ini ditekan dan diburu sehingga kehari ini, semangat perjuangan nya terus membara dan ramai para anggota nya lari dan menyusup ke pendalaman di merata kawasan pergunungan sempadan Afghanistan, Pakistan dan Russia. Ramai yg masih tinggal di banjaran Aljazair di daerah wilayah Kabylie kata Marwan Azzi seorang penjawat awam di area itu.

Lebih kurang 500 orang anak anak kelahiran mereka ini dari 37 pasangan yg didaftarkan dan masih bersembunyi di kawasan tersebut dan mereka ini berumur 1 hingga 15 yg dikesan, kata Azzi kepada harian Al-Quds al-Arabi

Ketika 1990’an kumpulan Al Qaeda ini begitu aktif dengan gerakan bersenjata dan kini kepada kelompok pertama nya semakin beralih arah menjadi ‘salaf jihad’ walaupun masih semangat juang nya masih belum pudar. Ramai juga mereka yg terdiri dari kumpulan pertama yg meletak senjata dan hidup dibawah keajaan AlJazair (Algeria).

Algeria telah dilanda oleh perang saudara yang brutal pada tahun 1990-an setelah pilihanraya yg dimenangi oleh sebuah parti Islam yang dibatalkan oleh pemerintah. Dan sejak itu ia dilanda perang berkelanjutan antara kumpulan Islam dan pemerintah sekuler Algeria sendiri.

Kelahiran jenarasi pelapis mereka ini masih diterapkan lagi dengan sisa sisa perjuangan yg kental serta menjalani kehidupan di suasana mereka.

- matjejakrasul/alquds-al-arabi