Proton Neo bermasaalah dipanggil semula

Sunday, October 17, 2010


Proton Edar Indonesia menarikbalik sebanyak 25 unit Proton Satria Neo pengeluaran antara tahun 2004-2008 di Indonesia karena Clock Spring bermasalah. Proton sendiri telah menghubungi konsumen di RI yang asas nya kereta yg berasal Malaysia itu.

"Sebanyak 25 unit kereta Satria Neo yang kita hubungi semula di Repukblik Indonesia. Hari ini kita sudah menghubungi konsumen kita. Semoga mereka mendatangi pengedar Proton terdekat," kata Head of Marketing Communications PT Proton Edar Indonesia Norita M Noh ketika menghubungi detikOto, Jumaat lalu 8/10/2010.

Sementara itu menurut Norita, Proton Gen.2 di sini tidak ditarikbalik karena Gen.2 yang masuk ke Repukblik Indonesia bukan termasuk dalam kategori recall.

"Kalau Gen.2 tidak begitu kerana produknya berbeza. Gen.2 yang di masuk ke Indonesia adalah baik dan aman," ujar Norita.

Norita menjelaskan pelanggan tidak dikenakan bayaran apa apa pun diatas masaalah produk tersebut. Soalnya ini salah satu tanggung jawab pengeluar kenderaan itu demi keselesaan dan keamanan para pengguna mobil Proton.

Sekira nya Spring Clock Proton Gen2 dan Satria Neo yang rosak ianya boleh
mengakibat pada kendalian menjadi terganggu. Rosaknya Spring Clock
menyebabkan pengatur audio pada kendalian, dan cluth berbunyi sendiri dan kemudian mengeluarkan satu bunyi ketika kereta membelok.

Bahayanya pada airbag kedua kemudian kereta tersebut boleh mengembang dengan sendirinya. Bayangkan ketika kita sedang memandu dan tiba-tiba airbag keluar secara tiba-tiba, tentu membahayakan pemandu Proton itu dan pengguna jalanraya yg lainnya.

Seperti yg dilapurkan Bernama, analisis menganggap Proton itu hanya akan menerima kesan yg agak kecil dari masaalah tersebut.

"Kami melihat adanya kesan negatif dari kes tarikbalik itu. Hal ini boleh memberikan kesan pada penjualan Proton Neo dan perlulah memberikan lebih banyak lagi perhatian nya berikutan dengan kes ini," kata MIDF Research. – matjejakrasul/ ref:detikoto