Diplomat Amerika di arah tinggalkan dalam masa 24 jam

Tuesday, November 9, 2010


Presiden Libya Muammar Gaddafi telah mengarahkan seorang diplomat di kedutaan Amerika Syarikat meninggalkan Negara itu dalam masa 24 jam.

Akhbar Quryna terbitan Libya turut melapurkan, seorang diplomat Amerika telah diperintahkan meninggal Negara itu pada hari ahad kelmarin 7/11/10 di atas sebab sebab melanggar peraturan diplomatic.

Pihak berkuasa Libya enggan untuk membuat ulasan, sementara itu pemberita Reuter menghubungi kedutaan Amerika di Tripoli, tetapi pihak kedutaan itu juga enggan untuk memberi penjelasan.

Laporan edisi online surat kabar OEA Libya mengatakan pengusiran pegawai diplomat tersebut menyusul berikutan dengan kunjungan diplomat AS itu ke kota Ifrane, 130 km ke barat daya Tripoli.

Autoriti Libya menganggap kunjungan itu adalah bertentangan dengan peraturan diplomatik," kata surat kabar, tanpa memberikan ulasan lebih lanjut.

Sebelum ini Amerika Serikat dan Libya tidak memiliki sebarang hubungan diplomatik selama puluhan tahun hingga tahun 2004, setelah pemimpin Libya Muammar Gaddafi meninggalkan senjata pemusnah massal. Hubungan kedua Negara itu sering menimbulkan suasana kurang baik dan baru baru ini Jabatan Luar Amerika memperlekehkan ucapan yg disampaikan oleh Gaddafi.

Beberapa syarikat gergasi Amerika Syarikat, Exxon Mobil, Hess dan ConocoPhillips adalah di antara perushaan luar negeri yang beroperasi di Libya, yang juga merupakan anggota OPEC dan merupakan tempat operasi minyak terbesar Afrika.- mcahaya ref:fq/reu e-muslim