Kini Spanyol pula iftiraf aidil Adha sebagai cuti umum

Friday, November 19, 2010

sebuah masjid di bandar Melilla
Kini Spanyol pula mengiftirafkan hari raya Qorban sebaga hari cuti umum di Negara nya. Walau bagaimana pun Aidil Adha yg ditetapkan sebagai hari cuti umum itu hanya untuk Bandar Ceuta dan Melilla, Spanyol.

Kerajaan Spanyol yang terajui parti sayap kanan dan kumpulan sosialis itu menyokong kebebasan beragama. 17hb November lalu adal;ah detik perayaan aidiladha pertama yg diistiharkan sebagai haru cuti umum bagi kedua Bandar otonomi itu. Rakyat Islam yg mejoriti berketurunan Morocco menyambutnya dengan gembira, lapur akhbar El-Mundo.

Langkah terbaru ini telah disetujui oleh pemerintah yang berkuasa yang mayoritas merupakan dari partai sayap kanan dan kelompok sosialis yang mendukung adanya kebebasan beragama, sebuah langkah yang telah disambut oleh populasi umat Muslim di kedua kota tersebut, seperti laporan dari surat kabar El Mundo.

Fakta nya memang lebih dari separuh penduduk bandar tersebut adalah umat Islam yang berketurunan Morocco.

Presiden persatuan masyarakat muslim bandar Ceuta mengatakan bahwa hal ini adalah fakta sejarah, dan memberi cuti pada Adil Adha merupakan langkah yang lebih bagi menjalinkan kerjasama yg baik antara penduduk yg berbeza fahaman agama yang tinggal di Ceuta dan Melilla dan inilah antara tuntutan kami," seperti disiarkan oleh BBC atas kenyataan presiden persatuan muslim Ceuta.

Tambahnya lagi “Sebelum ini kaum muslimin di dua kota tersebut telah merayakan adil Adha dengan tidak rasmi, namun baru tahun ini secara resmi adil Adha dijadikan hari cuti rasmi oleh kerajaan setempat.

Kelmarin perayaan Aidil Adha di Ceuta dan Melilla di anggarkan jumlah haiwan korban yang disembelih umat Islam disana mencapai lebih 30 ribu ekor. – susunan m/c ref:e-muslim