Maybank2u di Israel? hati hati..

Saturday, November 13, 2010


Dalam beberapa siri pendedahan mangsa penggodam, penulis telah beberapa kali mengingatkan web master supaya berfikir seperti penggodam.

Kerana penggodam akan melakukan pelbagai cara untuk mencapai matlamat mereka untuk menggodam laman mangsa. Dengan hanya sedikit kesilapan pada coding mereka dengan pantas boleh melakukan sql injection dan mengisi server mangsa dengan bermacam-macam masalah.

Tidak cukup dengan menggodam, mereka juga melakukan spam. Email penulis sendiri boleh dikatakan setiap hari menerima spam yang meminta supaya pengguna mengemaskini maklumat perbankan internet mereka.

Kadang-kadang url yang digunakan juga tidak masuk akal. Sebagai contoh urlberikut:http://israeligasmasks.com/includes/languages/secure_data/ yang cuba memperdaya pemilik akaun maybank2u.

Persoalannya, mengapa penggodam masih juga menggunakan url yang nampak seperti melucukan ini? Pada hakikatnya dunia diluar ini lebih melucukan lagi daripada dunia maya. Ini kerana masih ada mangsa terpedaya dengan mengisi user login dan password. Malah turut mengisi tag dalam ruang yang disediakan.

Walaupun pada sebilangan kita perkara ini tampak remeh, tetapi pada sebilangan yang lain, mereka masih perlukan amaran dan peringatan sebegini. - Oleh: myogis