Nasaruddin Tantawi mempergunakan lembing semasa khutbah nya

Sunday, November 21, 2010


Saudara Pengarang

Dataran Imam Nawawi adalah satu gelaran yang di ilhamkan oleh para jamaah musholla ar raudhah yang diketuai oleh Ust.Nasaruddin Tantawi yg juga selaku Ketua Pemuda PAS pusat. Lokasi dataran itu berhampiran juga dengan Musholla atau surau Ar Raudhah di Taman Pelindung Perdana, Beserah Kuantan.

Dataran Imam Nawawi ini juga pernah menerima kunjungan Syeikh Mahmod Siyam, seorang ulamak dari Plalestin ramadhan lalu.

Surau ini yg menempatkan ‘Dataran Imam Nawawi’ itu, cukup imarah dengan pelbagai aktivi sepanjang tahun, antaranya pihak surau tersebut menjemput hampir 30 orang ulamak sepanjang ramadhan lalu, yg mengelolakan kuliah/tazkirah tiap tiap hari dibulan puasa di surau itu.

Pada 17hb lalu, iaitu hari raya iduladha 1431H pihak surau Ar Raudhah telah mengadakan majlis sembahyang sunat aidil adha di lokasi khusus nya ‘Dataran Imam Nawawi’. Imam yang mengambil tempat dimajlis sembahyang sunat itu di trajui oleh Ust.Mohd Azli dan manakala pembaca khutbah nya disampaikan pula oleh Ust. Nasaruddin Tantawi.

Majlis sembahyang sunat hariraya pada hari itu bolehlah dikategorikan sebagai satu “kejutan budaya” bagi masyarakat setempat dan pada para jamaah yg hadir pada hari itu.

Ramai kepada mereka yg menunaikan sembahyang itu merasakan agak kelainan seperti sembahyang sunat hariraya yg pernah mereka lakukan sebelum ini.

Bayangkanlah Ust.Nasaruddin melaungkan takbir pada hari itu dengan nada alunan yg amat berbeza dari yg pernah didengar oleh ramai masyarakat di Negara kita. Umpama nya yg sering didengar oleh kita di radio dan TV 1Malaysia kita ini.

Kepada mereka yg pernah berhariraya di tanah Arab mungkin dapat membezakan irama takbir nya itu. Sesuailah dengan semangat juang kepada para pejuang Islam, alunan takbir yg agk ‘keras’ dan lebih k e arah ‘rentak march’ yang tidak mendayu dayu sebagaimana kebiasaan nya. Itulah pembawaan takbir oleh Ketua Pemuda Pas, hari itu.

Semasa membaca khutbah hariraya, keadaan dataran Imam Nawawi semakin ‘tegang’ dan semua para makmum agak ‘kaget’ apabila melihat Ust.Nasaruddin mencapai sebatang lembing panjang yg sebelum itu tidak kelihatan dimata ramai, lalu memegangnya dengan kemas dan berjalan menuju mimbar untuk menyampaikan khutbah.

Nada pembacaan khutbah nya agak ‘memuncak’ dan sesuailah di baca ditanah lapang yg luas, berhampiran dengan rurau itu.

Se orang AJK surau memaklumkan kepada saya, masa berlalu dengan pantas katanya. Beliau sama sekali tidak sempat untuk merakamkan gambar ‘tok imam memegang lembing’ untuk di abadikan dalam artikel ini. Kerana tidak pasti yg kamera kepunyaan Ust. Nasaruddin berada dalam bag yg diletakan berhampiran dengan tempatnya menyampaikan khutbah itu.

Kalau dirancang lebih awal, ada can kita berpeluang melihat gambar itu, kata nya. Saya pun masih ‘menanti’ jika mendapat rakaman dari handset rakan rakan yg lain bolehlah di siarkan dalam artikel berikut nya.

Mungkin kedua peristiwa itu dapat menggambarkan ‘kekuatan’ ketua pemuda Pas yg dipegang oleh beliau sekarang dan semangat juang terus dituntut bagi meng-iyakan hari kemenangan kita.

“Aku tetap berjuwang walaupun anjing menyalak di sepanjang jalan” Allahu akbar!

- matjejakrasul